Έξι μηχανισμούς δυναμικότητας ηλεκτρικής ενέργειας για την κατοχύρωση της ασφάλειας του εφοδιασμού ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ισάριθμα κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα με τον μηχανισμό της «διακοψιμότητας».

Η ασφάλεια εφοδιασμού με το χαμηλότερο κόστος για τους καταναλωτές και χωρίς στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για τους μηχανισμούς δυναμικότητας ηλεκτρισμού.

Ειδικότερα, η Κομισιόν ενέκρινε χθες, βάσει των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων, μηχανισμούς δυναμικότητας ηλεκτρικής ενέργειας στο Βέλγιο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιταλία και την Πολωνία, θεωρώντας ότι τα μέτρα θα συμβάλουν στην ασφάλεια του εφοδιασμού διαφυλάσσοντας ταυτόχρονα τον ανταγωνισμό στην ενιαία αγορά.

Η Επιτροπή ενέκρινε:
-δύο στρατηγικές εφεδρείες στο Βέλγιο και τη Γερμανία,
-δύο μηχανισμούς δυναμικότητας που καλύπτουν ολόκληρη την αγορά, στην Ιταλία και την Πολωνία,
-μια προσφορά απόκρισης της ζήτησης στη Γαλλία και ένα σύστημα διακοπτόμενου φορτίου στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, κατά κανόνα, οι μηχανισμοί δυναμικότητας προσφέρουν πρόσθετες αμοιβές στους παρόχους δυναμικότητας ηλεκτρικής ενέργειας, πέραν των εσόδων από την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας στην αγορά, σε αντάλλαγμα για τη διατήρηση της υφιστάμενης δυναμικότητας (ισχύος) ή για επενδύσεις σε νέα δυναμικότητα.

Αυτές οι πρόσθετες αμοιβές μπορεί να έχουν αντίκτυπο στον ανταγωνισμό στην εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και πρέπει να αξιολογούνται βάσει των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων.

Όπως τονίζει οι μηχανισμοί δυναμικότητας πρέπει να στοχεύουν σε μια πραγματική ανάγκη όσον αφορά την ασφάλεια του εφοδιασμού και να σχεδιάζονται κατά τρόπον ώστε να αποτρέπουν τυχόν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και να παρέχουν ασφάλεια εφοδιασμού με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για τους καταναλωτές, ενώ πρέπει να είναι ανοικτοί σε παρόχους από άλλα κράτη μέλη. Οι διαπιστώσεις αυτές βρίσκονται στην ίδια κατεύθυνση με την στρατηγική της Επιτροπής για την Ενεργειακή Ένωση, με σκοπό την παροχή αφαλούς, βιώσιμης και ανταγωνιστικής ενέργειας στην Ευρώπη και την τήρηση των δεσμεύσεων της Συμφωνίας του Παρισιού.

Διακοψιμότητα

Για την Ελλάδα επισημαίνεται ότι εγκρίθηκε η τροποποίηση και παράταση για δύο έτη του συστήματος διακοπτόμενου φορτίου, καθώς το σύστημα ήδη απέδειξε την αξία του στις καταστάσεις περιορισμένης προσφοράς του Δεκεμβρίου 2016 και του Ιανουαρίου 2017, όταν κατέστη δυνατό να αποφευχθούν οι διακοπές ηλεκτρικής ενέργειας χάρη στη μείωση της κατανάλωσης των συμμετεχόντων στο σύστημα αυτό. Η Ελλάδα δεσμεύτηκε επίσης να υλοποιήσει παράλληλα μεταρρυθμίσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίες στοχεύουν στην εξάλειψη των αδυναμιών του ρυθμιστικού πλαισίου.

Κατά τη Επιτροπή, ο ΑΔΜΗΕ, θα διοργανώνει διαγωνισμούς σε τριμηνιαία βάση για την προμήθεια κατ’ανώτατο όριο 1.600 MW διακοπτόμενης δυναμικότητας. Σε σύγκριση με το προηγούμενο σύστημα, αναφέρεται, η Ελλάδα προέβη σε ορισμένες αλλαγές που θα οδηγήσουν σε μια πιο στοχευμένη και πιο ανταγωνιστική προμήθεια δυναμικότητας, με αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους για τους Έλληνες καταναλωτές.

Ειδικότερα, η Ελλάδα έχει μειώσει το συνολικό μέγεθος του συστήματος, το ελάχιστο μέγεθος των επιμέρους προσφορών καθώς και τη μέγιστη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς. Επιπλέον, η Ελλάδα μείωσε τον χρόνο αντίδρασης για όλους τους συμμετέχοντες στα 5 λεπτά, παρέχοντας στον διαχειριστή του δικτύου τη δυνατότητα να αντιδρά ακόμη ταχύτερα σε απρόβλεπτες καταστάσεις ελλείψεων.