Την επιτήρηση της χονδρεμπορικής και λιανικής αγοράς έχει επιτείνει το τελευταίο διάστημα η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) προκειμένου να αποτραπούν φαινόμενα αθέμιτων πρακτικών, υπό την πίεση που ασκούν οι αυξημένες τιμές CO2 και φυσικού αερίου, ενώ παράλληλα επισπεύδει τα μέτρα ενίσχυσης της διαφάνειας του λογαριασμού ρεύματος για την προστασία των καταναλωτών.

Η αρμόδια Αρχή διερευνά αυτή την περίοδο 10 παρόχους ενέργειας στους οποίους έχει κατ’ αρχήν εντοπίσει πρακτικές που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν παραπλανητικές και αφορούν είτε τη ρήτρα αναπροσαρμογής είτε την έγκαιρη ενημέρωση των πελατών τους για τον επαναπροσδιορισμό του κόστους ρεύματος.

Μάλιστα στη ΔΕΗ έχει σταλεί επιστολή από τις 9 Αυγούστου με την προειδοποίηση κυρώσεων, καθώς η ΡΑΕ διαπιστώνει ότι δεν ενημέρωσε, ως ώφειλε, τους πελάτες της για την επιβολή της ρήτρας αναπροσαρμογής που εφάρμοσε από τις 6 Αυγούστου, καθώς επίσης και ότι έχει θέσει ως βάση αναφοράς τα 50 ευρώ/μεγαβατώρα, στοιχείο που ερμηνεύεται ως παραπλανητικό, δεδομένου ότι γνώριζε ότι η τιμή διαμορφώνεται σε υψηλά επίπεδα – και σύμφωνα με τη ΡΑΕ θα έπρεπε ναι οριστεί τουλάχιστον στα 80 ευρώ/μεγαβατώρα. Τιμή στα επίπεδα των 40-60 ευρώ/μεγαβατώρα λαμβάνουν ως βάση για την ενεργοποίηση της ρήτρας και οι ιδιώτες προμηθευτές, οι οποίοι όμως, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, την έχουν συμπεριλάβει στα τιμολόγιά τους εδώ και ένα έτος που δεν είχε διαφανεί το πώς θα κινηθεί.

Στις προθέσεις της ΡΑΕ, πάντως, είναι να παρέμβει και για τον επαναπροσδιορισμό της τιμής αναφοράς ενεργοποίησης της ρήτρας συνολικά στην αγορά. Σε ό,τι αφορά την υποχρέωση έγκαιρης ενημέρωσης των καταναλωτών για αλλαγές στο τιμολόγιο, ο κώδικας προβλέπει προενημέρωση σε διάστημα 60 ημερών, ώστε ο καταναλωτής να έχει ένα εύλογο διάστημα για τη διερεύνηση αλλαγής παρόχου. Η ενημέρωση αυτή, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, δεν μπορεί να γίνεται μόνο μέσω της ιστοσελίδας του κάθε παρόχου, την οποία δεν είναι υποχρεωμένος ο καταναλωτής να επισκέπτεται σε καθημερινή βάση, αλλά και μέσω ειδοποίησης στον λογαριασμό ρεύματος.

Η ΔΕΗ έστειλε στη ΡΑΕ τις απαιτούμενες διευκρινίσεις, οι οποίες όμως φαίνεται ότι δεν είναι πειστικές, γι’ αυτό και –σύμφωνα με πληροφορίες– θα κληθεί σε ακρόαση. Αντίστοιχη διαδικασία θα ακολουθηθεί και με τις 10 συνολικά εταιρείες προμήθειας ρεύματος που διερευνώνται.

Η πλευρά της ΔΕΗ υποστηρίζει ότι έχει κινηθεί απολύτως δεοντολογικά στο θέμα της ενημέρωσης των καταναλωτών της, ενώ για τις ενστάσεις της ΡΑΕ σε σχέση με τη ρήτρα αναπροσαρμογής κύκλοι της εταιρείας αμφισβητούν τα επιχειρήματα της αρμόδιας Αρχής, επισημαίνοντας μάλιστα ότι η ίδια ζήτησε από τη ΔΕΗ να καταργήσει τη ρήτρα CO2 και να την αντικαταστήσει με ρήτρα αναπροσαρμογής βάσει της χονδρεμπορικής τιμής ρεύματος.

Πηγές της ΔΕΗ τονίζουν επίσης στην «Κ» ότι η αύξηση στο σύνολο του λογαριασμού ρεύματος από την ενεργοποίηση της ρήτρας τον Σεπτέμβριο θα είναι της τάξης του 4%-4,5%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΔΕΗ παράλληλα με την εφαρμογή της ρήτρας προχώρησε σε μείωση του κόστους προμήθειας σε ποσοστό 30% για τους συνεπείς πελάτες.

Την Πέμπτη εξάλλου η ΡΑΕ θέτει στη διάθεση των καταναλωτών ένα διαδικτυακό εργαλείο αυτόματης υποβολής παραπόνων στον προμηθευτή τους και τους διαχειριστές, το οποίο θα παρακολουθείται και από την ίδια για την άμεση αποκατάσταση αθέμιτων πρακτικών.