Αισιόδοξη για την ολοκλήρωση του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος, ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2020, δήλωσε η γενική διευθύντρια της εταιρείας του αγωγού Κατερίνα Παπαλεξανδρή, σημειώνοντας ότι η συζήτηση με τους τοπικούς φορείς στην περιοχή της Καβάλας, που αντιδρούν στην όδευση του αγωγού, συνεχίζεται και με την συνδρομή του ΥΠΕΝ. Στα 1,5 δισ. οι επενδύσεις στην Ελλάδα και 3.500 θέσεις εργασίας.

Όπως επισήμανε, μιλώντας σε ενημερωτική εκδήλωση, είναι φυσικό να υπάρχουν ανησυχίες όπως και προκλήσεις σε τέτοια μεγάλα έργα και ανέφερε ότι ήδη έχει γίνει αλλαγή στην όδευση του αγωγού στη συγκεκριμένη περιοχή της Καβάλας και δεν υπάρχει λόγος περαιτέρω αλλαγής, καθώς είναι η βέλτιστη δυνατή όδευση με βάση συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής που τίθενται και θα προχωρήσει η διαδικασία με βάση τις άδειες κατασκευής που έχουν χορηγηθεί από το ελληνικό Δημόσιο.

Σε κάθε περίπτωση, πρόσθεσε, επειδή κάποιες ανησυχίες παραμένουν -κυρίως ως προς την επίδραση της κατασκευής στην παραγωγικότητα της γης- “δουλεύουμε ώστε να απαντήσουμε και σε αυτές και μάλιστα έχουν γίνει και επιστημονικές-τεχνικές μελέτες (και από το ΤΕΕ), συζητάμε και η ενημέρωση πιάνει τόπο”. Ήδη έχουν κατασκευαστεί 40 από τα 51 συνολικά χιλιόμετρα που αντιστοιχούν στην περιοχή της Καβάλας.

Σημειώνεται ότι αντίστοιχες αντιδράσεις έχουν υπάρξει και για το τμήμα του αγωγού στην Ιταλία και η κατασκευή συνεχίζεται με την λήψη μέτρων που απαντούν σε ζητήματα που αφορούν την γεωργική παραγωγή.

Όπως τόνισε, στόχος είναι η ολοκλήρωση του έργου με ασφάλεια και εντός των χρονοδιαγραμμάτων.

Στα 532 χιλιόμετρα επί συνόλου 550 έχουν φτάσει οι εργασίες κατασκευής στην Ελλάδα

Σύμφωνα με την Κ. Παπαλεξανδρή η κατασκευή του αγωγού βρίσκεται σε εξέλιξη και στις τρεις χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Αλβανία) μέσω των οποίων θα διέρχεται.

Ως προς την πρόοδο των εργασιών στο ελληνικό τμήμα αναφέρθηκε ότι ήδη η ζώνη εργασίας έχει φτάσει στα 532 χλμ. της όδευσης, επί συνόλου 550 χλμ, δηλαδή βρίσκεται σχεδόν στα αλβανικά σύνορα, σε 493 χλμ. έχουν τοποθετηθεί και ενωθεί οι αγωγοί, σε 470 χλμ. έχουν συγκολληθεί οι σωλήνες, σχεδόν 394 χλμ. της τάφρου έχουν καλυφθεί με χώμα, ενώ σε 280 χλμ. έχει ξεκινήσει η φάση αποκατάστασης της γης, προκειμένου να παραδοθεί στη συνέχεια στους χρήστες της.

Παράλληλα, συνεχίζεται η κατασκευή του σταθμού συμπίεσης στους Κήπους, που ξεκίνησε το περυσινό καλοκαίρι και αναμένεται να κρατήσει συνολικά περίπου δύο χρόνια.

Η ίδια επισήμανε τα πολλαπλά οφέλη του αγωγού κάνοντας λόγο για 1,5 δισ. ευρώ απευθείας επενδύσεων στην Ελλάδα, για συνολικά 3.500 θέσεις εργασίας για συνεργασία με 367 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, αλλά και για το πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της εταιρείας του αγωγού ύψους 32 εκατ που περιλαμβάνει 130 πρωτοβουλίες-δράσεις σε κοινωνικό-οικονομικό και περιβαλλοντικό επίπεδο στις περιοχές διέλευσης του αγωγού.

Επέκταση αερίου

Επισήμανε επίσης ότι όφελος θα υπάρξει και για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις καθώς θα συμβάλλει στην επέκταση του φυσικού αερίου στην χώρα μας. Η ΔΕΠΑ έχει υπογράψει σύμβαση για 1 δισ.κυβικά μέτρα ετησίως για 25 χρόνια για την ελληνική αγορά.

Παράλληλα, προχωρά και η ανάπτυξη των διασυνδέσεων (με το ελληνικό σύστημα) με τον ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσημβρία, με χωρητικότητα 3 δισ.κυβικά ετησίως, που αντιστοιχεί στο 60% της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Επίσης προβλέπεται και η δημιουργία τριών σημείων εξόδου του αγωγού στην Κοζάνη, στην Καστοριά και στην Πέλλα για την τροφοδοσία των περιοχών αυτών με φυσικό αέριο.

Επιπλέον, συζητείται με τον ΔΕΣΦΑ η συντήρηση του αγωγού, διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο 2018.

Σημειώνεται ότι ο αγωγός θα έχει μεταφορική δυνατότητα αερίου αζέρικης προέλευσης (κοίτασμα Σαχ Ντενίζ 2), σε πρώτη φάση 10 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως, το όποιο έχει ήδη συμβολαιοποιηθεί, με δυνατότητα διπλασιασμού, ενώ για περαιτέρω διάθεση -δηλαδή εκτός του αζέρικου αερίου- θα πραγματοποιηθεί η διαδικασία open season πριν την εμπορική λειτουργία του αγωγού και στη συνέχεια κάθε δύο χρόνια. Σύμφωνα με την Κ. Παπαλεξανδρή, υπάρχουν κανόνες στην ΕΕ που αφορούν στην μεγιστοποίηση της χρήσης των αγωγών, δηλαδή της χρήσης της χωρητικότητας που δεν αξιοποιείται.

Τέλος, σχετικά με τον αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας, IGB, που θα διασυνδεθεί με τον ΤΑΡ ανέφερε ότι με βάση το υπάρχον Μνημόνιο Συνεργασίας προχωρούν και οι συζητήσεις για τις αναγκαίες συμφωνίες που θα ακολουθήσουν.