Δεν φαίνεται να είναι ελκυστικός στην προσέλκυση νέων διεθνών επενδυτών ο εγχώριος τομέας υδρογονανθράκων, παρά το γεγονός ότι οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου ανακάμπτουν παγκόσμια.

Τρεις είναι οι κρίσιμοι λόγοι, σύμφωνα με πηγές της αγοράς: πρώτον, οι αντιφατικές δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων που πριμοδοτούν την πράσινη ανάπτυξη συντηρούν μια εικόνα απροθυμίας από την πλευρά της πολιτείας για την υποστήριξη αυτής της δραστηριότητας.

Δεύτερον, η διεθνής αγορά αυτό που βλέπει στη χώρα μας από τις αρχές του έτους είναι μόνον αποχωρήσεις εταιρειών.

Και τρίτον, η διοικητική μηχανή επιδεικνύει σταθερά καθυστερήσεις στην προώθηση τόσο της αδειοδοτικής διαδικασίας όσο και στη διευκόλυνση της όλης προσπάθειας.

Τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα: χρειάστηκαν 20 μήνες για να εκδοθεί από το ΥΠΕΝ άδεια περιβαλλοντικών όρων για τις έρευνες στο «Κατάκολο» ενώ εδώ και τέσσερα χρόνια αναζητούν λιμάνι υποδοχής οι επενδυτές της παραχώρησης του «Πατραϊκού Κόλπου» για το πλοίο που θα μεταφέρει το γεωτρύπανο και τον αναγκαίο εξοπλισμό των ερευνών.

Σήμερα, από τα αρχικά τέσσερα χερσαία οικόπεδα που είχαν παραχωρηθεί για έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων, έχει απομείνει μόνο ένα. Αυτό των Ιωαννίνων, από το οποίο αποχωρεί και επίσημα πλέον η ισπανική Repsol, με την Energean Oil & Gas να παραμένει ο μοναδικός παραχωρησιούχος με το 100%, μετά την εξαγορά του ποσοστού του εταίρου της. Είναι ζήτημα χρόνου να επιστρέψει και επίσημα τα δικαιώματά της η ΕΛ.ΠΕ. από τα οικόπεδα «Άρτα-Πρέβεζα» και «Β.Δ. Πελοπόννησος», ενώ στις αρχές του έτους, Repsol και Energean εγκατέλειψαν την «Αιτωλοακαρνανία».

Από τα υφιστάμενα επτά θαλάσσια οικόπεδα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, για δύο περιοχές τίθενται σοβαρές αμφισβητήσεις κατά πόσο θα παραμείνουν στον χάρτη του ενδιαφέροντος. Πρόκειται για την περιοχή 10, στον Κυπαρισσιακό Κόλπο, όπου το 100% ανήκει στην ΕΛ.ΠΕ. και το «Ιόνιο», από όπου είναι προεξοφλημένη η αποχώρηση της Repsol και το υπόλοιπο ανήκει στην ΕΛ.ΠΕ. Καθώς η τελευταία έχει δηλώσει ότι αναζητά αξιόπιστους συνεταίρους για την από κοινού δραστηριοποίηση σε θαλάσσιες περιοχές όπου έχει παρουσία, ζητούμενο είναι αν θα επιτύχει τον στόχο της υπό την τρέχουσα αρνητική συγκυρία που χαρακτηρίζει τον ελληνικό τομέα υδρογονανθράκων.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι και η Energean, που επίσης αναζητούσε συνεταίρο για να αντικαταστήσει την Repsol στα «Ιωάννινα», δεν είχε τύχη ως τώρα για τους λόγους που προαναφέρθηκαν. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η εταιρεία δεν εγκαταλείπει την περιοχή, καθώς οι σεισμικές έρευνες έδωσαν ενθαρρυντικά αποτελέσματα και επιπλέον γιατί δαπανήθηκε ένα σεβαστό ποσό γι’ αυτές, που ανέρχεται σε 40 εκατ. ευρώ.

Έτσι, προχωρά τις διαδικασίες για την εξαγορά του 60% της Repsol και με την ολοκλήρωσή τους προτίθεται να υποβάλει αίτημα στην ΕΔΕΥ, εντός του Σεπτεμβρίου, για νέα παράταση της πρώτης φάσης του βασικού σχεδίου ερευνών, που λήγει στις 3 Οκτωβρίου. Η Energean διατηρεί παράλληλα το ενδιαφέρον της για το «Κατάκολο», το μόνο βεβαιωμένο κοίτασμα με 14 εκατ. βαρέλια και αξία στα 330 εκατ. ευρώ, τη θαλάσσια περιοχή 2, Δυτικά της Κέρκυρας, όπου έχει το 75% και το υπόλοιπο 25% ανήκει στην ΕΛ.ΠΕ., καθώς και τον Πατραϊκό Κόλπο, έχοντας το 50%, με operator την ΕΛ.ΠΕ (50%).

Όσο για τα δύο θαλάσσια οικόπεδα, Νότια και Νοτιοδυτικά της Κρήτης, αναμένεται μέσα στο φθινόπωρο Total και ExxonMobil να ενημερώσουν επίσημα τις αρμόδιες αρχές για τον χρόνο έναρξης των γεωφυσικών ερευνών, που είχαν αναβληθεί τον περασμένο χειμώνα λόγω της πανδημίας.

Πηγή:euro2day.gr