Επίθεση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) εξαπέλυσε ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος, για την απόφαση να μη χορηγήσει άδεια γυρισμάτων μεγάλης τηλεοπτικής παραγωγής στο Σούνιο, σε μία εποχή που το Υπ. Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης πασχίζει να δείξει πως η χώρα είναι ανοικτή σε κινηματογραφικές και τηλεοπτικές επενδύσεις.

Μόλις σήμερα ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκος Παππάς και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξης Χαρίτσης, υπέγραψαν Κοινή Υπουργική Απόφαση αναφορικά με τη δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση καθεστώτος Ενίσχυσης Ιδιωτικών Επενδύσεων για την ανάπτυξη της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα. Εχτές, ο Νίκος Παππάς παρουσίασε σε ξένους πρέσβεις την πρωτοβουλία για την προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα, ενώ το ίδιο είχε κάνει, σε στελέχη των μεγαλύτερων στούντιο, κατά τη διάρκεια του πρόσφατου ταξιδιού του στις ΗΠΑ. Ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος, πρόσφατα δήλωσε πως η Ελλάδα μπορεί να γίνει κόμβος προσέλκυσης επενδύσεων στην οπτικοακουστική παραγωγή.

Όλα αυτά δείχνουν πως η πολιτική ηγεσία ποντάρει πολλά σε αυτό τον τομέα, έτσι ώστε να έρθουν ξένες επενδύσεις και να στηριχτεί η ελληνική οικονομία, στην τιτάνια προσπάθεια που κάνει να βγει στην επιφάνεια και να ανασάνει, ωστόσο οι γνωστές «αγκυλώσεις» και παθογένειες ή ακόμα και «περίεργα συμφέροντα», βάζουν ανυπέρβλητα εμπόδια.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν το ΚΑΣ που αποφάσισε να «ρίξει πόρτα» σε μεγάλη παραγωγή του βρετανικού BBC και του εγνωσμένης αξίας Κορεάτη σκηνοθέτη Παρκ Τσαν Γουκ. Το κανάλι είχε εδώ και μήνες ζητήσει να πραγματοποιήσει γυρίσματα στον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου, που θα ήταν μέρος της μεταφοράς στην τηλεόραση του βιβλίου «The Little Drummer Girl», του Τζον Λε Καρέ.

Το «ΟΧΙ» του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ήρθε παρά το γεγονός πως όλες οι λεπτομέρειες ήταν ευνοϊκές, τουλάχιστον σύμφωνα με όσα αναφέρει σε ανακοίνωση ο Κ. Κρέτσος. Από την ημερομηνία των γυρισμάτων, έως και τις διαβεβαιώσεις του BBC (που αν μη τι άλλο χαρακτηρίζεται για το κύρος και τη σοβαρότητά του) πως δε θα προκαλούσε το παραμικρό πρόβλημα στον χώρο και τους τουρίστες που θα βρίσκονταν εκείνη την ημέρα στο Σούνιο. Το ΚΑΣ, πάντως, δεν είχε πρόβλημα να πραγματοποιηθεί επίδειξη μόδας για τα ρούχα της Μαρέβας Μητσοτάκη στο προαύλιο του Ηρωδείου, κάτω από την Ακρόπολη…

Ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας ανέφερε τα εξής, ενώ παράλληλα παρέθεσε στοιχεία για την παραγωγή της συγκεκριμένης σειράς:

«H άρνηση του ΚΑΣ να χορηγήσει άδεια γυρισμάτων στο BBC και στον διεθνούς φήμης σκηνοθέτη Παρκ Τσαν Γουκ στο Σούνιο, για τη μίνι σειρά The Little Drummer Girl, αναδεικνύει για μία ακόμα φορές τις παθογένειες που έχουμε ως χώρα» σχολιάζει ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος.

«Μετά από την πολυετή οικονομική κρίση που ισοπέδωσε την οπτικοακουστική παραγωγή της χώρας μας, που άφησε χιλιάδες εργαζόμενους στη βιομηχανία του θεάματος άνεργους, και τους υπόλοιπους να δουλεύουν υπο-αμοιβόμενοι, σε άθλιες εργασιακές συνθήκες, και την ίδια στιγμή που ολόκληρος ο ελληνικός λαός κάνει υπερπροσπάθεια για να υπερβούμε, όλοι μαζί, την περίοδο της επιτροπείας, με μία μόνο αξιολόγηση να μας χωρίζει από την οριστική έξοδο από τα μνημόνια, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αρμενίζει σε δικές του ήρεμες θάλασσες σαν να μην έχει συμβεί όλα αυτά τα χρόνια απολύτως τίποτα» αναφέρει ο Λ. Κρέτσος και προσθέτει:

«Αλλιώς δεν εξηγείται η σπουδή να απορριφθεί, με συνοπτικές διαδικασίες, και χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές, συμβιβαστικές λύσεις (όπως, για παράδειγμα, η δυνατότητα να γίνουν γυρίσματα νωρίς το πρωί ή σε ώρες μη αιχμής – λύσεις που πρότεινε, προς τιμήν της, η μειοψηφία) το αίτημα ενός, κατά τεκμήριο, σοβαρότατου φορέα, και ενός δημιουργού που τιμά τον τόπο μας επιλέγοντάς τον για την παραγωγή της σειράς του.

Σημειώνεται επίσης πως η προτεινόμενη ημερομηνία για τα γυρίσματα - 12η Απριλίου - είναι καθημερινή, αλλά και εκτός της σεζόν υψηλής τουριστικής κίνησης. Η δε παραγωγός εταιρεία φέρεται να πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα – με δική της επιβάρυνση – προκειμένου να ελαχιστοποιήσει την ταλαιπωρία για τους επισκέπτες του χώρου»

Τεκμαίρεται λοιπόν, συνεχίζει ο Λ. Κρέτσος, πως η «κακή αυτή απόφαση δεν αντανακλά τα οποιαδήποτε προβλήματα επιμελητείας, αλλά προβλήματα νοοτροπίας του φορέα που έλαβε την εν λόγω απόφαση. Εάν μάλιστα αληθεύει το ρεπορτάζ ότι υπήρξε μέλος του ΚΑΣ που εξέφρασε την άποψη ότι το περιεχόμενο της ταινίας δε συνάδει με τον χώρο, τότε σύσσωμο το ΚΑΣ θα έπρεπε να παραιτηθεί για λόγους δεοντολογίας. Δεν είναι δυνατόν σε μια χώρα της Ε.Ε, εν έτει 2018, να γίνονται προσπάθειες να ασκηθεί τέτοιου είδους λογοκρισία ανάλογα με τις καλλιτεχνικές προτιμήσεις του καθενός.

Έτσι, ενδεχομένως, χάθηκε πριν από δύο χρόνια κι ένα άλλο σήριαλ του BBC, το The Night Manager, με πρωταγωνιστή το Χιού Λώρι, γνωστό σε όλους μας από τη δημοφιλή ιατρική σειρά Dr. House, το οποίο εντέλει γυρίστηκε στη Μαγιόρκα της Ισπανίας. Η εν λόγω σειρά, η οποία είχε πολλούς κοινούς συντελεστές με το The Little Drummer Girl και βασιζόταν επίσης σε μυθιστόρημα του Τζον Λε Καρέ, απέσπασε βραβείο Χρυσής Σφαίρας και είχε τόσο μεγάλη επιτυχία ώστε τώρα γίνονται τα γυρίσματα του δεύτερου κύκλου.

Σημειώνεται, τέλος, πως δεν έχουν περάσει ούτε τρεις ημέρες από την ανακοίνωση του επενδυτικού κινήτρου για την προσέλκυση των οπτικοακουστικών παραγωγών στη χώρα μας από το ΥΨΗΠΤΕ, ενός κινήτρου που αγκαλιάστηκε αμέσως από την καλλιτεχνική κοινότητα και την αγορά των οπτικοακουστικών παραγωγών. Δηλώσαμε τότε πως η Ελλάδα είναι πλέον film friendly. Φευ, λίγα εικοσιτετράωρα μετά, έρχεται ένα άλλο θεσμικό όργανο να διαψεύσει, όχι εμάς, αλλά τις προσδοκίες και τις ελπίδες όλων των καλλιτεχνών, των τεχνικών και των χιλιάδων επαγγελματιών που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο σχετίζονται με τα οπτικοακουστικά. Πρόκειται σαφώς για διεθνή γελοιοποίηση της χώρας».

Καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, συνδέσμους, ομοσπονδίες, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Υπουργείο Πολιτισμού, τα κόμματα της Βουλής αλλά και τους πολίτες, να πάρουν θέση.

Θέλουμε πραγματικά την ενδυνάμωση του κλάδου των οπτικοακουστικών στην Ελλάδα, με σεβασμό στον τόπο μας και τις προοπτικές δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξής του;

Θέλουμε να προσελκύσουμε κινηματογραφικές παραγωγές, δίνοντας δουλειά σε τεχνικούς, καλλιτέχνες, επαγγελματίες, στους ταλαντούχους νέους της χώρας μας;

Είναι οι οπτικουακουστικές παραγωγές όχημα ανάπτυξης του τουρισμού αλλά και της συνέργειας μεταξύ τοπικών συνεργείων και ξένων εταιρειών;

Είναι οι οπτικοακουστικές παραγωγές μία από τις βαριές βιομηχανίες του μέλλοντος την οποία η χώρα οφείλει να αναδείξει;

Είναι σημαντική η εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό με το απέραντο κάλλος και το φως της, της χώρας που γέννησε το δράμα και το θέατρο, αλλά και της χώρας που παραμένει δυνατή και λειτουργική παρά τις δυσκολίες που πέρασε;

Θέλουμε να έρχονται μεγάλες οπτικοακουστικές παραγωγές στη χώρα μας και να γίνει η Ελλάδα ένας φιλικός τόπος εγκατάστασης επενδύσεων στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο;

Εάν η απάντηση και άλλων φορέων στα παραπάνω είναι αρνητική - γιατί το ΚΑΣ έδωσε ήδη την απάντησή του- τότε θα πρέπει να υπάρξει και σαφής αιτιολόγηση , αλλά και ανάληψη των σχετικών ευθυνών.

Θα πρέπει να εξηγηθεί ευθαρσώς στους Έλληνες πολίτες ποια από τα παρακάτω στοιχεία που κατέθεσε η παραγωγή της σειράς τους ενοχλούν, και ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους στέλνουν μείζονες οπτικοακουστικές παραγωγές σε άλλες χώρες».

THE LITTLE DRUMMER GIRL

Βασικά μεγέθη και πληροφορίες

  • Στόχος: η προβολή της σειράς από ογδόντα τηλεοπτικά δίκτυα σε όλο τον κόσμο.
  • Προϋπολογισμός δαπανών για τα γυρίσματα στην Ελλάδα: πάνω από 3.000.000 ευρώ.
  • Συνολική διάρκεια εργασιών στην Ελλάδα: 5 μήνες.
  • Σύνολο ελληνικού συνεργείου: περίπου 100 άτομα.
  • Σύνολο αγγλικού συνεργείου και ηθοποιών: περίπου 100 άτομα.
  • Σύνολο Ελλήνων βοηθητικών ηθοποιών: πάνω από 1.000 άτομα.
  • Σύνολο διανυκτερεύσεων αγγλικού συνεργείου και ηθοποιών στην Αττική: πάνω από 4.000.
  • Σύνολο διανυκτερεύσεων ελληνικού συνεργείου σε ξενοδοχεία σε απομακρυσμένες περιοχές της Αττικής: πάνω από 1.500.
  • Συνεργασία με εκατοντάδες μικρές / μεσαίες επιχειρήσεις και προμηθευτές για αγορά και ενοικίαση εξοπλισμού, ενοικίαση χώρων γυρισμάτων και βοηθητικών χώρων, ενοικίαση αυτοκινήτων, παροχή μεγάλης ποικιλίας υπηρεσιών κ.ά.
  • Μεταφορά πολύτιμης διεθνούς τεχνογνωσίας και εμπειρίας στο ελληνικό κινηματογραφικό συνεργείο.