Σημαντική θα είναι η μείωση της επιβάρυνσης για τα νοικοκυριά από την αντίστοιχη μείωση των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στους λογαριασμούς ηλεκτρισμού, που προκύπτουν από τις διασυνδέσεις των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, παρά την όποια αύξηση στα τέλη χρήσης του συστήματος μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ) από το 2019.

Στην ουσία οι μεγάλες εξοικονομήσεις από το κόστος των μονάδων των νησιών που λειτουργούν με ακριβό πετρέλαιο, «απορροφούν» την αύξηση στα τιμολόγια του ΑΔΜΗΕ, χωρίς να υπολογίζονται και τα επιπλέον οφέλη (για το περιβάλλον, την ενεργειακή ασφάλεια, τις τοπικές οικονομίες κ.λπ).

Οι διασυνδέσεις των νησιών με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας οδηγούν στη δραστική μείωση των ΥΚΩ που επιβαρύνουν τους καταναλωτές όλης της χώρας (ανέρχονται σήμερα σε 600-800 εκατ. ετησίως) λόγω της μείωσης του κόστους της ηλεκτροπαραγωγής στα μη διασυνδεδεμένα νησιά και αλλάζουν ριζικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της χώρας όχι μόνο με την παύση λειτουργίας των συμβατικών σταθμών παραγωγής, αλλά και με την αξιοποίηση του δυναμικού ΑΠΕ.

Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, τα οφέλη αυτά γίνονται άμεσα αισθητά, καθώς από την πρώτη ημέρα λειτουργίας μιας νέας διασύνδεσης εξαλείφεται ουσιαστικά το κόστος της κατανάλωσης καυσίμου για τη λειτουργία των Αυτόνομων Σταθμών Παραγωγής που τίθενται σε εφεδρεία, το οποίο αποτελεί βασική συνιστώσα του κόστους ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών.

Ήδη τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διασύνδεσης των Κυκλάδων μέσω της οποίας 11 κυκλαδίτικα νησιά ηλεκτροδοτούνται πλέον από το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, προκύπτει όφελος της τάξης των 80 εκατ. ευρώ που θα περάσει άμεσα στους καταναλωτές.

Κατά τον Διαχειριστή, τα οφέλη θα μεγιστοποιηθούν με την ολοκλήρωση και της β΄ και γ΄ φάσης του έργου, το 2019 και 2020 αντίστοιχα, ενώ το 2020 προγραμματίζεται η περάτωση και της «μικρής» διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο, η οποία, σύμφωνα με επικαιροποιημένες μελέτες κόστους-οφέλους, οδηγεί σε ετήσια εξοικονόμηση 215 εκατ. ευρώ από το επόμενο έτος που αντιστοιχεί σε περαιτέρω μεγάλη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ. Αναφέρει δε ότι μια σημαντική παράμετρος που συχνά αγνοείται είναι οι περιβαλλοντικοί περιορισμοί για τις ώρες λειτουργίας των συμβατικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που ενεργοποιούνται στα αμέσως επόμενα έτη και που εγκυμονούν οικονομικούς κινδύνους για τη χώρα, υπαγορεύοντας την περαιτέρω προώθηση τέτοιων διασυνδέσεων.

Είναι λοιπόν σαφές, τονίζεται, ότι η όποια αύξηση στα τιμολόγια του ΑΔΜΗΕ από το 2019 και μετά (καθώς για φέτος αναμένεται οριακή μείωσή τους) συνιστά μια επιβάρυνση για τα νοικοκυριά που είναι κατά πολύ μικρότερη από το όφελος που θα προκύψει από την αντίστοιχη μείωση των ΥΚΩ, με αδιαπραγμάτευτα θετικό πρόσημο για τον τελικό καταναλωτή. Άλλωστε τα τέλη χρήσης του Συστήματος Μεταφοράς είναι πολύ χαμηλότερα από τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις για τις ΥΚΩ που θα μειωθούν με την ολοκλήρωση των νέων διασυνδέσεων.

Εξάλλου, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η διασύνδεση των Κυκλάδων αλλά και η διασύνδεση της Κρήτης έχουν σχεδιαστεί έτσι, ώστε να ελαχιστοποιούνται οι ανάγκες για διατήρηση σε καθεστώς εφεδρείας των Αυτόνομων Σταθμών Παραγωγής. Ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ στηρίζεται στα πορίσματα των μελετών κόστους-οφέλους που εκπονούν οι κοινές ομάδες εργασίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και των Διαχειριστών των Δικτύων Μεταφοράς και Διανομής (ΡΑΕ-ΑΔΜΗΕ-ΔΕΔΔΗΕ), καθώς αναλύονται όλες οι επιλογές για την ενεργειακή επάρκεια των νησιών και επιλέγεται η πιο συμφέρουσα οικονομικά για το σύνολο των καταναλωτών. Τα πορίσματα αυτά εξειδικεύει ο ΑΔΜΗΕ προκειμένου να μεγιστοποιηθούν περαιτέρω τα οφέλη για το σύνολο των καταναλωτών της χώρας.