Η κρίση έφερε άνθηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Το 40% των χρηστών Internet στη χώρα μας αγοράζει προιόντα και υπηρεσίες διαδικτυακά. Γεγονός που έχει πλέον οδηγήσει και τις τράπεζες να ενισχύουν με κίνητρα τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Το σημαντικότερο στοιχείο στις ηλεκτρονικές πληρωμές είναι ότι το χρηματικό ποσό της συναλλαγής αρχικά “δεσμεύεται” και χρεώνεται σε δεύτερο χρόνο. Αυτό παρέχει μια δικλείδα ασφαλείας, για αντιδράσεις, εάν κάτι δεν πάει καλά…

Του Νίκου Γρυλλάκη

Για 4 στους 10 φορολογούμενους το αφορολόγητο για τα εισοδήματα της περασμένης χρονιάς ''χτίστηκε'' κατά 50% από ηλεκτρονικές αγορές. Ακόμα και η προμήθεια προιόντων από τα σουπερ μάρκετ γίνεται σε μεγάλο βαθμό μέσω διαδικτύου. Το 20% των καταναλωτών αγοράζει γάλα, τυριά, λαχανικά, απορρυπαντικά και τρόφιμα μέσω Ιnternet.

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 30% των καταναλωτών αναζητά πλέον τις καλύτερες τιμές μέσω διαδικτύου, ακόμα και αν δεν επιλέγει να αγοράσει με ηλεκτρονική πληρωμή.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν διπλασιάστηκε σε σχέση με τα πρώτα χρόνια της κρίσης το ποσό που ξοδεύουν οι καταναλωτές για αγορές μέσω Ιnternet. To 2010 o μέσος όρος των ετήσιων αγορών ήταν 800 ευρώ, το 2017 έφτασε στα 1400 με 1500 ευρώ, δηλαδή περίπου το μισό ποσό που χρειάζεται να ξοδέψει ένα νοικοκυριό με εισοδήματα 20.000 και 25.000 ευρώ για να κατοχυρώσει το αφορολόγητο.

Το 90% των ηλεκτρονικών αγορών αφορούσε: εισιτήρια (για αεροπορικά ή ακτοπλοικά δρομολόγια μέχρι θέατρα και μουσεία), ξενοδοχεία,ηλεκτρονικές συσκευές και ένδυση ή υπόδηση.

Αξιοσημείωτο είναι ωστόσο οτι στην ελληνική αγορά έχει ήδη αναπτυχθεί ένας ολόκληρος κλάδος που αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία των αρμόδιων φορέων υπάρχουν 6.500 με 7.000 ελληνικά e-shops.

Kαι το σημαντικότερο είναι οτι το 80% των ηλεκτρονικών αγορών και υπηρεσιών γίνονται από τα ελληνικά καταστήματα και τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Υπολογίζεται οτι ο ετήσιος τζίρος που γίνεται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου φτάνει στα 4,5 με 5 δισ ευρώ. Τετραπλάσιος απ αυτόν που καταγράφονταν το 2010( 1 δισ ευρώ).

Ωστόσο 8 στους 10 καταναλωτές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη τις ηλεκτρονικές αγορές .Στοιχείο που αποτυπώνεται από τον τρόπο πληρωμής. Η δημοφιλέστερη επιλογή παραμένει η αντικαταβολή. Κατά τους καταναλωτές, όπως προκύπτει από τις σχετικές έρευνες, αυτή η επιλογή της πληρωμής διασφαλίζει τη διαφύλαξη προσωπικών δεδομένων, τον έλεγχο της ποιότητας και διευκολύνει τη δυνατότητα επιστροφής του προιόντος.

Πάντως και με την ηλεκτρονική πληρωμή υπάρχει υπάρχει η δυνατότητα να ακυρωθεί η συναλλαγή αν διαπιστωθούν προβλήματα, αρκεί αυτό να γίνει μέσα σε 14 ημέρες.

Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Όπως επισημαίνει ο εκπρόσωπος της ΕΚΠΟΙΖΩ, οι προσφορές μέσω διαδικτύου δεν είναι σ όλες τις περιπτώσεις συμφερότερες σε σχέση με την αναζήτηση στα καταστήματα. Διαπιστώνεται δηλαδή ότι το ''ψάξιμο'' στην αγορά μπορεί να αποδειχθεί ενίοτε αποτελεσματικότερη από την διαδικτυακή έρευνα.

Πρίν την αγορά οι καταναλωτές, όπως συμβουλεύει η ΕΚΠΟΙΖΩ, πρέπει να προσέχουν :

την ταυτότητα του ηλεκτρονικού καταστήματος (επωνυμία, έδρα, αριθμός εμπορικού μητρώου, ψηφιακό πιστοποιητικό, επαγγελματική ένωση στην οποία ανήκει η επιχείρηση πώλησης και άλλα στοιχεία επικοινωνίας όπως αριθμός τηλεφώνου, διεύθυνση, κτλ.).

Τα χαρακτηριστικά των προϊόντων, τιμή, νόμισμα, τρόπος πληρωμής, επιπλέον προβλεπόμενα έξοδα, πιθανοί φόροι και δασμοί.

Τον τρόπο και χρόνο παράδοσης του προϊόντος.

Τις περιπτώσεις γεωγραφικού αποκλεισμού (περιορισμοί αποστολής σε ορισμένες χώρες) και προσεκτικός έλεγχος της πολιτικής επιστροφών

Τις προσφερόμενες υπηρεσίες μετά την πώληση και το μηχανισμό επίλυσης διαφορών.

Τους όρους ασφάλειας, απορρήτου και προστασίας προσωπικών δεδομένων.