Προς τον τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για επίτευξη φιλικού διακανονισμού την τελευταία δεκαετία, όπως προβλέπουν οι σχετικές ρήτρες στα μεταξύ τους συμβατικά κείμενα, οδεύουν σύμφωνα με πληροφορίες COSCO Shipping και ελληνικό Δημόσιο.

Η COSCO Shipping ζητά να της αποδοθεί το 16% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς της οποίας είναι ο βασικός μέτοχος, επικαλούμενη καθυστερήσεις στην αδειοδότηση των επενδύσεων που περιλαμβάνονται στην σύμβαση αγοροπωλησίας μετοχών από πλευράς των ελληνικών αρχών.

Ο πρώτος φιλικός διακανονισμός είχε γίνει το 2011 μετά τις απεργίες που γονάτισαν το λιμάνι από το 2009 και μετά. Ο δεύτερος έγινε το 2014, λίγο πριν την ιδιωτικοποίηση. Αφορούσε την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του προβλήτα 2 και του 3 στην θυγατρική της COSCO στον Πειραιά και συνοδεύτηκε από επενδύσεις 220 εκατ. στο δυτικό προβλήτα 3. Τώρα όμως το διακύβευμα είναι πολύ μεγαλύτερο καθώς αφορά το σύνολο του λιμανιού του Πειραιά.

Ειδικότερα η COSCO Shipping με 21 σελίδων επιστολή της αυτήν την εβδομάδα προς το ΤΑΙΠΕΔ και τους υπουργούς οικονομικών και ναυτιλίας, αποδίδει ευθύνες στις ελληνικές αρχές για το γεγονός πως πολλές από τις δεσμευτικές επενδύσεις που περιλαμβάνει η σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών κατά την ιδιωτικοποίηση του 2016, δεν έχουν προχωρήσει.

Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ αφορούσε το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του με αρχική μεταβίβαση του 51% των μετοχών και διακράτηση του 16% από το δημόσιο επί μία πενταετία για να υλοποιηθούν οι δεσμευτικές επενδύσεις. Η COSCO για το 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 κατέβαλε τότε 293,7 εκατ. ευρώ ενώ για την απόκτηση αυτού του επιπλέον ποσοστού, δηλαδή του 16%, έχει από το 2016 καταθέσει σε λογαριασμό μεσεγγύησης (escrow account) 88 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι οι συνολικές επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ που προβλέπει το master plan, ανέρχονται σε 612 εκατ. ευρώ με τα 293,7 εκατ. ευρώ εξ αυτών να αφορούν τις λεγόμενες δεσμευτικές επενδύσεις οι οποίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2021 προκειμένου να μεταβιβαστεί στην Cosco και το υπόλοιπο 16% του ΟΛΠ.

Πράγματι, κατά τα πρώτα τρία και πλέον χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση (Αύγουστος του 2016) μικρή μόνον πρόοδος έγινε στην έγκριση επενδύσεων από την τότε κυβέρνηση. Το καλοκαίρι του 2019 αναδείχθηκε νέα κυβέρνηση αλλά απαιτήθηκε χρόνος για να εξεταστούν πολλές εκ των επιμέρους λεπτομερειών.

Επιπλέον δε η COSCO προσέθεσε και μια νέα επένδυση στο master plan της, ως αντιστάθμισμα στις αντιδράσεις για την δημιουργία ναυπηγείου του ΟΛΠ: την κατασκευή ενός τετάρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων, η οποία όμως δεν έλαβε έγκριση αφού προσέκρουσε ομοίως σε αντιδράσεις και κρίθηκε πως απαιτείται «ωρίμανση». Οι περισσότερες από τις υπόλοιπες επενδύσεις εγκρίθηκαν το φθινόπωρο του 2019 αλλά έκτοτε πολλές επιμέρους αδειοδοτήσεις δεν έχουν προχωρήσει.

Πηγή: kathimerini.gr