Εξαιρετική εποχή να είναι κανείς πλοιοκτήτης καθώς η παγκόσμια ναυτιλία κατέγραψε στο α’ τρίμηνο του 2021 την καλύτερη επίδοση από την περίοδο της οικονομικής κρίσης του 2008, σύμφωνα με τον δείκτη ClarkSea της Clarkson Research Services.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία, το β’ τρίμηνο που διανύουμε αναμένεται να είναι ακόμα πιο κερδοφόρο.

Ο δείκτης ClarkSea, που αποτελεί και βαρόμετρο για το σύνολο του έτους, είναι ένας σταθμισμένος μέσος όρος κερδών -όλων των κατηγοριών των πλοίων- που ανήλθε σε 17.461 δολάρια ανά ημέρα στο α’ τρίμηνο. Σύμφωνα με την Clarkson πρόκειται για τον καλύτερο μέσο όρο σε α’ τρίμηνο εδώ και 13 χρόνια. Μέχρι στιγμής στο β’ τρίμηνο κινείται ακόμα πιο ψηλά στα 21.000 δολάρια ανά ημέρα.

Όπως δήλωσε στο Capital.gr ο Σωκράτης Λεπτός, Partner και Global Shipping & Ports Leader της PwC, "η πρόσφατη ανοδική πορεία του κλάδου της ναυτιλίας σε όλους τους τομείς -με πιθανή εξαίρεση τον τομέα των δεξαμενόπλοιων- θεωρείται καταρχήν επακόλουθο της ανισορροπίας μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης σε χωρητικότητα (tonnage), και η οποία προέκυψε ως αποτέλεσμα της εξέλιξης της πανδημίας Covid-19. Σε αυτή την ανισορροπία έχουν συμβάλει μια σειρά παραγόντων:

Η σταδιακή επανέναρξη της παραγωγής σε ποικίλες γεωγραφικές περιοχές: Μερικές χώρες κατάφεραν να άρουν τους περιορισμούς του lockdown και να επανεκκινήσουν την οικονομική τους δραστηριότητα νωρίτερα από άλλες. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η Κίνα. Η επανεκκίνηση αυτών των οικονομιών σε συνδυασμό με τη μετατόπιση της ζήτησης στις ανεπτυγμένες χώρες προς νέα είδη καταναλωτικών αγαθών, κάτι που προέκυψε εξαιτίας του lockdown, είχε σαν αποτέλεσμα την απότομη αύξηση της ζήτησης για αγαθά με προορισμό την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Την ίδια στιγμή, καθώς η παραγωγή σε αυτές τις περιοχές δεν είχε ανακάμψει λόγω του ότι βρίσκονταν ακόμα σε αυστηρό lockdown, δημιουργήθηκαν σημαντικές ανισορροπίες στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων.

Η αυξημένη ζήτηση σε συνέχεια μιας περιόδου με χαμηλή οικονομική δραστηριότητα: Η έναρξη της βιομηχανικής παραγωγής, και πιο συγκεκριμένα στην Κίνα, έχει επίσης οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης για πρώτες ύλες, κάτι το οποίο έχει θετικό αντίκτυπο στην αγορά του ξηρού φορτίου. Επιπλέον, ενώ όλο και περισσότερες χώρες άρουν τους περιορισμούς, η αντίστοιχη επανεκκίνηση της βιομηχανικής παραγωγής και της κατανάλωσης θα συνεχίσουν να ωθούν την αύξηση της ζήτησης.

Κυκλοφοριακή συμφόρηση στα λιμάνια: Πολλά λιμάνια ανά τον κόσμο δυσκολεύονται να ξεπεράσουν τις διαταραχές που έχουν προκληθεί από την πανδημία του Covid-19 τόσο στις εφοδιαστικές αλυσίδες όσο και στις δικές τους δραστηριότητες. Λειτουργώντας συχνά με μειωμένο προσωπικό, μερικά λιμάνια δυσκολεύονται σημαντικά να διατηρήσουν το επίπεδο των δραστηριοτήτων τους κατά την πανδημία και να διαχειριστούν την αύξηση της ζήτησης καθώς αρχίζουν να μειώνονται οι περιορισμοί που σχετίζονται με τον Covid-19. Αυτό έχει προκαλέσει καθυστερήσεις στην φόρτωση και εκφόρτωση των πλοίων με αποτέλεσμα την έλλειψη διαθέσιμης χωρητικότητας για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα από ό,τι συνήθως".

Η Cosco Shipping ανακοίνωσε ότι αναμένει τα καθαρά κέρδη του α’ τριμήνου να φτάσουν τα 2,3 δισ. δολάρια σε σύγκριση με τα 44 εκατ. δολάρια που είχε καταγράψει την ίδια περίοδο πέρυσι. Η εκτίμηση της COSCO για τα κέρδη του α’ τριμήνου είναι 56% υψηλότερη από τα κέρδη της εταιρείας ολόκληρο το 2020.

Ακόμη, την ώρα που όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στο μπλοκάρισμα της διώρυγας του Σουέζ, η εταιρεία που εκμεταλλεύεται το πλοίο, η Evergreen Marine Corp, κατέγραψε τα υψηλότερα έσοδα στην ιστορία της.Η Evergreen ανακοίνωσε λειτουργικά έσοδα για τον μήνα Μάρτιο στα 32,17 δισ. νέο δολάριο Ταϊβάν (περίπου 1,13 δισ. δολ.) καταγράφοντας ετήσια αύξηση 135% και αύξηση 40% σε σχέση με το 4ο τρίμηνο του 2020. Τα έσοδα του α’ τριμήνου ανήλθαν σε 90,24 δισ. νέα δολάρια Ταϊβάν που αντιστοιχούν σε 3,17 δισ. δολ.

Αυξημένα τα έσοδα και για τους Έλληνες πλοιοκτήτες

Η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία. Παρότι ο πληθυσμός της χώρας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 20,67% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 54,28% της χωρητικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύμφωνα με τον Σ. Λεπτό, "ο στόλος ελληνικών συμφερόντων αποτελεί σήμερα το 20% περίπου της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου και αποτελείται από όλων των ειδών τα πλοία. Αυτό σημαίνει ότι η ελληνική ναυτιλία είχε ένα σχετικά καλό Q1 και διανύει μία περίοδο αυξημένων εσόδων, με εξαίρεση τον κλάδο των δεξαμενοπλοίων ο οποίος ακόμα έχει χαμηλές αποδόσεις".

Οι Έλληνες το α’ τρίμηνο του 2021 επένδυσαν κυρίως σε πλοία μεσαίου και μεγάλου μεγέθους κατέχοντας το μεγαλύτερο μερίδιο των πράξεων που καταγράφηκαν σε αντίθεση με την περσινή περίοδο, όπου λόγω της αβεβαιότητας που υπήρξε στις παραδόσεις των πλοίων λόγω της πανδημίας αλλά και στη μελλοντική πορεία της αγοράς περιορίστηκαν μόλις σε 9 πράξεις με τους Κινέζους να πραγματοποιούν διπλάσιο αριθμό αγοραπωλησιών.

Τέλος, σχετικά με το υπόλοιπο του έτους, ο Global Shipping & Ports Leader της PwC σημείωσε πως "καθώς οι χώρες συνεχίζουν να εμβολιάζουν τον πληθυσμό τους και να βγαίνουν από τα περιοριστικά μέτρα που σχετίζονται με τον Covid-19, αναμένεται ότι θα εισέλθουμε σε μία περίοδο αυξημένης οικονομικής δραστηριότητας. Οι προοπτικές για τη ναυτιλία για το υπόλοιπο του 2021 φαίνεται να παραμένουν θετικές".

Πηγή: capital.gr