Νέα ρεκόρ έτους καταγράφουν οι δείκτες στις ναυλαγορές χύδην ξηρού φορτίου και στα containerships, σηματοδοτώντας την ισχυρή δυναμική των δύο αγορών.

Ειδικότερα, ο Baltic Dry Index (BDI), ο βασικός δείκτης ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, κατέγραψε χθες νέο υψηλό έτους στις 3.503 μονάδες, ξεπερνώντας τις 3.418 μονάδες που ήταν το ρεκόρ έτους από τις 29 Ιουνίου. Το νέο ρεκόρ ήρθε έπειτα από μια ισχυρή άνοδο των ναύλων στα capes, με τον μέσο ημερήσιο ναύλο να φτάνει στα πλοία αυτά στα 38.217 δολάρια. Ανοδικά πάντως κινούνται οι ναύλοι και στα πλοία μικρότερου μεγέθους.

Οι αναλυτές, πάντως, επισημαίνουν ότι δεν μπορεί -ακόμη τουλάχιστον- να συγκριθεί το 2021 με τις χρονιές-σταθμό για τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, που ήταν η διετία 2007-2008. Οι ναύλοι και οι αξίες των πλοίων έχουν αυξηθεί το 2021, αλλά παρόλο που υπερβαίνουν τις τιμές που παρατηρήθηκαν κατά το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 2010, εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλότερα από τα επίπεδα ενός «σούπερ κύκλου».

«Οι τιμές των εμπορευμάτων έχουν επιστρέψει και κυμαίνονται γύρω ή πάνω από τα επίπεδα του 2007 και του 2008. Αυτό τροφοδότησε τη συζήτηση για έναν “σούπερ κύκλο” στα εμπορεύματα. Ωστόσο, ενώ οι ναύλοι χύδην ξηρού φορτίου και οι τιμές των πλοίων είναι επί του παρόντος υψηλά σε σύγκριση με τα 10 τελευταία χρόνια, απέχουν πολύ από τα κέρδη που παρατηρήθηκαν κατά την περίοδο 2007-2008 και δεν υπάρχουν πολλά που να υποδηλώνουν ότι κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση», λέει ο Πίτερ Σαντ, επικεφαλής αναλυτής Ναυτιλίας της BIMCO.

Σε σύγκριση με τα 20 τελευταία χρόνια οι ναύλοι ήταν υψηλά κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2021, με όλα τα μεγέθη πλοίων να έχουν κατά μέσο όρο κέρδη που ξεπερνούν τα 20.000 δολάρια την ημέρα. Ωστόσο, σε σύγκριση με τους επτά πρώτους μήνες του 2007 και του 2008 εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλότεροι. Για παράδειγμα, κατά τους πρώτους επτά μήνες του τρέχοντος έτους οι ναύλοι στα capesize πλοία είναι κατά μέσο όρο στα 24.970 δολ. την ημέρα. Την ίδια περίοδο του 2008, οι τιμές capesize ήταν κατά μέσο όρο 147.475 δολ. την ημέρα. Στα handysize πλοία ο μέσος ημερήσιος ναύλος βρίσκεται στο 55% των ναύλων που καταγράφηκαν τους πρώτους επτά μήνες του 2008. Τα κέρδη από panamax και supramax ανέρχονται στο 36% και 41% αντίστοιχα.

Ρεκόρ καταγράφονται και στους ναύλους των containerships. Ο World Container Index του οίκου αναλύσεων Drewry αυξήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα επιπλέον 0,5% ή 50 δολ., στα 9.421,48 δολ. για κάθε container 40 ποδιών (ft), φτάνοντας στο υψηλότερο σημείο του έτους και 358% υψηλότερα απ’ ό,τι την ίδια εβδομάδα του 2020.

Η τάση αυτή, που έχει αντανάκλαση και στους ναύλους με τους οποίους μισθώνουν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι liners από τους ανεξάρτητους πλοιοκτήτες, αναμένεται να συνεχισθεί. Ενδεικτικό γεγονός, πάντως, του τι συμβαίνει αυτή την περίοδο στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι η ναύλωση του container vessel M/V Diamantis P της Euroseas. Το πλοίο, που είναι μεταφορικής ικανότητας 2.008 TEU και ναυπηγήθηκε το 1998, ναυλώθηκε από τον προσεχή Οκτώβριο για περίοδο 36-40 μηνών με μέσο ημερήσιο ναύλο 27.000 δολ., ποσό που είναι πάνω από τέσσερις φορές υψηλότερο από τον υφιστάμενο ναύλο.

Η Euroseas Ltd, η εισηγμένη στον NASDAQ ναυτιλιακή εταιρεία του Αριστείδη Πίττα, ανακοίνωσε για το δεύτερο τρίμηνο του 2021 συνολικά έσοδα ύψους 18,3 εκατ. δολ., αυξημένα κατά 35,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, και καθαρά κέρδη 7,9 εκατ. δολ. έναντι κερδών 1,3 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Τα προσαρμοσμένα EBITDA αυξήθηκαν στα 10,3 εκατ. δολ. έναντι 4,4 εκατ. δολ. το δεύτερο τρίμηνο του 2020.

Σε δηλώσεις του ο κ. Πίττας σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι ο κλάδος των πλοίων εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζει να κινείται αναφορικά με τους ναύλους σε επίπεδα-ρεκόρ και εκτίμησε ότι αυτό θα συνεχισθεί, καθώς εκτός των βραχυπρόθεσμων επιπτώσεων λόγω της πανδημίας, η ζήτηση αναμένεται να συνεχισθεί σε υψηλούς ρυθμούς και αφού επανέλθει η κανονικότητα στις οικονομίες. Σύμφωνα με τον κ. Πίττα, η έντονη ζήτηση για εξασφάλιση χωρητικότητας για τα επόμενα δύο έως πέντε χρόνια τροφοδοτείται από τις προσδοκίες ότι η χωρητικότητα των πλοίων θα είναι ελλειμματική τα επόμενα χρόνια. Σε αυτή την εξέλιξη ρόλο θα παίξουν και οι νέες απαιτήσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας από το 2023.

Πηγή:naftemporiki.gr