Οι επενδύσεις της ελληνικής πλοιοκτησίας εν γένει σε καινούργια και μεταχειρισμένα πλοία κατά τη διάρκεια του 2021 αναμένεται να αγγίξουν τα 16 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons Research.

Η Clarksons υπολογίζει πως 9 δισ. δολάρια επενδύθηκαν από Ελληνες σε παραγγελίες για τη ναυπήγηση νεότευκτων ποντοπόρων πλοίων, ενώ άλλα 6,8 δισ. δαπανήθηκαν στην αγορά μεταχειρισμένων.

Οι αυξημένες επενδύσεις στην ανανέωση του εμπορικού στόλου αποτέλεσε φέτος παγκόσμιο φαινόμενο, καθώς –σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία– η συνολική δαπάνη για νεόδμητα και μεταχειρισμένα ανέρχεται σε περίπου 147 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι στιγμής. Το ποσό αυτό αντιπαραβάλλεται με τα μόλις 74 δισ. δολάρια που επενδύθηκαν ολόκληρο το 2020, όταν η ναυτιλία επλήγη σφοδρά από το πρώτο κύμα της πανδημίας. Επιπλέον, οι επενδυτικές δαπάνες φέτος είναι 46% πάνω από τη μέση ετήσια δαπάνη των 100 δισ. δολαρίων που καταγράφηκε τα προηγούμενα τρία χρόνια, αναφέρει η Clarksons Research.

«Στην πραγματικότητα, με δύο εβδομάδες ακόμη μέχρι να τελειώσει το έτος και επιτρέποντας κάποιες καθυστερημένες αναφορές, το τελικό σύνολο θα μπορούσε να είναι ακόμη και το μεγαλύτερο από την οικονομική κρίση, συναγωνιζόμενο με το ποσό των 159 δισεκατομμυρίων δολαρίων που καταγράφηκε το 2013», σημειώνει ο οίκος σε σχετική του δημοσίευση. Ωστόσο, τα τρέχοντα επίπεδα επενδύσεων εξακολουθούν να απέχουν από τα ιστορικά υψηλά του κλάδου της δεκαετίας του 2000, όταν επενδύθηκαν περισσότερα από 200 δισ. δολάρια τόσο το 2006 όσο και το 2008 και πάνω από 300 δισ. δολάρια το 2007.

Η παγκόσμια συνολική δαπάνη ανέρχεται σε περίπου 147 δισ. δολάρια μέχρι στιγμής – είναι σχεδόν διπλάσια σε σχέση με το 2020.

Οι επενδύσεις σε νεότευκτα φέτος και συγκεκριμένα μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου ανήλθαν σε 103 δισ. δολάρια, το υψηλότερο επίπεδο από το 2013, όταν δαπανήθηκαν 137 δισ. Η αύξηση των δαπανών σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2021 έδωσε μεγάλη ώθηση στη συνολική επίδοση, με 41 δισ. δολάρια να έχουν δαπανηθεί σε 537 πλοία μέχρι στιγμής φέτος, ενώ άλλα 15 δισεκατομμύρια δολάρια έχουν επενδυθεί σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG και 14 δισ. σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου.

Η Clarksons σημειώνει πως το 41% των δαπανών του 2021 για παραγγελίες νεότευκτων, που αντιστοιχεί σε 43 δισ., αφορά πλοία που έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, καθώς η βιομηχανία προετοιμάζεται για να συμμορφωθεί με τους στόχους για μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Οσον αφορά τις εθνικές πλοιοκτησίες στα νεότευκτα προηγούνται οι Kινέζοι με 15 δισ., ενώ 9 δισ. είναι η αξία των παραγγελιών που υπογράφτηκαν από Ελληνες εφοπλιστές. Από το σύνολο των δαπανών σε ναυπηγεία το 44% αφορά κινεζικές μονάδες και το 42% ναυπηγεία της Νότιας Κορέας. Η Clarksons Research επισημαίνει ότι το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται πλέον στο 11% του υπάρχοντος στόλου σε όρους χωρητικότητας έναντι 9% στην αρχή του 2021.

Και η δευτερογενής αγορά, όμως, αυτή των μεταχειρισμένων πλοίων, σημείωσε φέτος μεγάλη αύξηση, με 2.100 πλοία χωρητικότητας 135 εκατομμυρίων dwt να αλλάζουν χέρια σε συναλλαγές συνολικής αξίας 43 δισ. δολαρίων. Το προηγούμενο ρεκόρ ήταν το 2007 στα 46 δισ. δολάρια.

Συνολικά, το 7% του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας έχει αλλάξει χέρια φέτος, με τους Έλληνες να είναι οι πιο δραστήριοι αγοραστές με εκτιμώμενη δαπάνη άνω των 6,8 δισ. δολαρίων, ακολουθούμενοι από τους Κινέζους με δαπάνες άνω των 5 δισ.

Πηγή:kathimerini.gr