Σε όλα τα κανάλια πώλησης και όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ πρέπει να προχωρήσει η αυτόματη μετάβαση των τιμών στα νέα τους επίπεδα, μετά τη μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% στις συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων που αφορά, όπως δήλωσε ο δρ Λευτέρης Κιοσές.

Η μετάβαση αυτή αφορά περίπου 7500 κωδικούς προϊόντων σε κάθε κατάστημα σούπερ μάρκετ κατά μέσο όρο, κάτι που σημαίνει πως περίπου το 15% των προϊόντων στα καταστήματα των σούπερ μάρκετ επηρεάζονται από τη συγκεκριμένη αλλαγή. 

"Ο ανταγωνισμός σε πολύ μεγάλο βαθμό βοηθάει στο να περάσει η μείωση του ΦΠΑ, δεν θα έπρεπε όμως να επαφιόμαστε σε αυτόν. Ο ΦΠΑ είναι κάτι που είναι πάνω στην τιμή, πρέπει να αποδοθεί στο κράτος και οι καταναλωτές δεν θα έπρεπε να ασχολούμαστε με αυτόν" τονίζει ο υπεύθυνος ερευνών Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ),  στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ ΜΠΕ, "Πρακτορείο 104,9 FM", για να προσθέσει πως ο καταναλωτής δικαιούται να δει συνολικά την επίδραση της αλλαγής και τον βαθμό στον οποίο θα λάβει χώρα σε ευρύ διάστημα. 

"Επειδή όμως ακόμη και τα αυτονόητα στην Ελλάδα γίνονται δύσκολα στην εφαρμογή τους, έρχεται ο ανταγωνισμός και ειδικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων εφαρμόζεται στο ακέραιο ο νόμος. Για να δούμε συνολικά πώς πήγε η εφαρμογή του μέτρου θα πρέπει να κάνουμε ταμείο στο τέλος του έτους" πρόσθεσε ο κ. Κιοσές, και αναφέρθηκε στις λεπτομέρειες που ήδη έχουν προκύψει από τη μελέτη των μέχρι τώρα πρώτα δεδομένων. 

"Η ανάλυση που κάναμε έβγαλε πως η μεταφορά αφορά περίπου 7500 κωδικούς προϊόντων σε κάθε κατάστημα σούπερ μάρκετ κατά μέσο όρο, κάτι που σημαίνει πως περίπου το 15% των προϊόντων που βρίσκουμε στα καταστήματα των σούπερ μάρκετ επηρεάζονται από τη συγκεκριμένη αλλαγή. Πρακτικά, χρηματικά ο υπολογισμός είναι διαφορετικός, αφού προφανώς το 15% των προϊόντων δεν σημαίνει και 15% σε τζίρο προϊόντων", εξήγησε ο κ. Κιοσές που συμπλήρωσε χαρακτηριστικά πως ένα "μέσο σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα έχει 15 με 30 χιλιάδες κωδικούς". 

Ο υπεύθυνος ερευνών Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών ΙΕΛΚΑ τόνισε πάντως πως σε κάθε περίπτωση η μεταφορά "ενός προϊόντος από το 24% στο 13% ΦΠΑ σημαίνει μείωση της τιμής του κατά 9%, αφού προφανώς ο ΦΠΑ υπολογίζεται επιπλέον της τιμής - τιμή προ ΦΠΑ και μετά ΦΠΑ". Πρακτικά η επίδραση στα νοικοκυριά με βάση τους τελευταίους υπολογισμούς της ΕΛΣΤΑΤ υπολογίζεται, όπως εξήγησε ο κ. Κιοσές, "στα 85,99 ευρώ για ένα μέσο νοικοκυριό  2,7 με 2,8 ατόμων που δαπανά περίπου 3.500 ευρώ ετησίως σε προϊόντα διατροφής, αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά". 

Το ποσό αυτό, κατά τους ερευνητές, αφορά τις αγορές σε όλα τα σημεία πώλησης των συγκεκριμένων προϊόντων, τουτέστιν στα σούπερ μάρκετ, τον φούρνο, το κρεοπωλείο, το μπακάλικο, το περίπτερο, οτιδήποτε αγοράζουμε από οποιοδήποτε σημείο πώλησης προϊόντων αυτής της κατηγορίας. Δεν περιλαμβάνονται τα ρούχα, τα απορρυπαντικά, τα σαμπουάν κ.ο.κ.

Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες των προϊόντων όπου μειώνεται ο ΦΠΑ, σύμφωνα με τον υπεύθυνο ερευνών του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών "οι πιο σημαντικές για τον καταναλωτή σε αξία είναι τα αρτοσκευάσματα εκτός του ψωμιού, όπως είναι οι πίτες κ.ο.κ, που είχαν ΦΠΑ 24% και είναι μια αρκετά μεγάλη κατηγορία, τα σνακ όπως πατατάκια, γλυκά κ.ο.κ, αλλά και τα αλλαντικά", τρεις κατηγορίες προϊόντων "όπου θα δει διαφορές ο καταναλωτής στις καθημερινές αγορές". 

Ερωτηθείς δε για την εικόνα που μπορεί να αντικρίσει ένα καταναλωτής μπροστά στα ψυγεία ενός σούπερ μάρκετ με τις μειωμένες από τη μια τιμές στα αλλαντικά/αλλαντοκομικά προϊόντα, αλλά την ίδια τιμολόγηση στα τυροκομικά, ο κ. Κιοσές τόνισε πως τα τελευταία ήταν ήδη "σε μεγάλο ποσοστό στο 13%, με κάποια μόνο που ήταν στο 24%, δηλαδή προϊόντα που είχαν πχ πρόσθετα φρούτων, ζάχαρης και δεν ήταν τόσο ευρείας κατανάλωσης". 

"Το μεγάλο ερώτημα είναι το πόσο θα εφαρμοστούν οι διατάξεις στα σημεία πώλησης. Ήδη μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετς και μετά από επικοινωνία με την κυβέρνηση έχουν ανακοινώσει πως θα γίνουν στο ακέραιο οι μειώσεις ΦΠΑ, ενώ κάθε εταιρία έχει κάνει και τη δική της ανακοίνωση. Το ερώτημα είναι αν θα δούμε φαινόμενα όπως αυτά που είδαμε στην εστίαση σε μικρότερα σημεία πώλησης. Μικρά σημεία που θα επιλέξουν να μη μειώσουν τις τιμές, είτε γιατί θεωρούν ότι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά είτε γιατί θεωρούν ότι δεν κατανοούν τη συγκεκριμένη αλλαγή, καθώς η συγκεκριμένη διάταξη είναι πολύπλοκη και μπορεί να μην έχουν ενημερωθεί ακόμη για το ποια και κατά πόσο προϊόντα πρέπει να αλλάξουν", καταλήγει ο κ. Κιοσές ερωτηθείς για την ευεργετική επίδραση των αλλαγών που μπορούν να προσμένουν στο επόμενο διάστημα οι καταναλωτές στη τσέπη τους.