Τη Δευτέρα αναμένεται η πρόταση της Κομισιόν για παράταση της ρήτρας διαφυγής και το 2023, λόγω του αντίκτυπου από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση, σύμφωνα με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Οικονομίας, Πάολο Τζεντιλόνι, ο οποίος μίλησε αποκλειστικά στην ΕΡΤ για τις προϋποθέσεις που θα ισχύουν για τις χώρες με υψηλό χρέος.

 

Μάλιστα, ο Ευρωπαίος Επίτροπος δήλωσε χαρακτηριστικά πως το καλοκαίρι η Ελλάδα βγαίνει από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, καθώς η διαδικασία επιτήρησης υποτίθεται ότι διαρκεί έως τον Αύγουστο του 2022 και η Κομισιόν προσανατολίζεται στο να επιβεβαιώσει αυτό το χρονοδιάγραμμα.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη Τζεντιλόνι

Θα ξεκινήσω με την ενεργειακή κρίση. Θα ήθελα να μου πείτε αν η Κομισιόν εξετάζει κάποια πρόταση για τη διευκόλυνση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων προκειμένου να μειωθεί το κόστος των λογαριασμών ενέργειας; Ποιες θα ήταν οι πιθανές λύσεις;

Όντως οι λογαριασμοί σε ενέργεια και ηλεκτρισμό βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα. Αυτό διαρκεί από το τέλος του προηγούμενου έτους. Επίσης, συνδέεται με την επανεκκίνηση των οικονομιών μας. Τώρα όμως, ειδικά τους τελευταίους τρεις μήνες έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα από τον πόλεμο. Η επιθετικότητα της Ρωσίας έχει προκαλέσει περαιτέρω αύξηση.

Πιστεύω ότι από τη μία πλευρά ενθαρρύνουμε τα κράτη-μέλη να λάβουν μέτρα, σε εθνικό επίπεδο. Αυτά τα μέτρα πρέπει να είναι στοχευμένα. Δηλαδή σε πιο ευάλωτα νοικοκυριά και προσωρινά. Δεν μπορούμε να έχουμε ένα μόνιμο «βάρος» στους κρατικούς προϋπολογισμούς, ειδικά στις χώρες με υψηλό χρέος.

Ταυτόχρονα, ζητάμε από όλα τα κράτη να εργαστούν σκληρά για να διαφοροποιήσουν τους προμηθευτές ενέργειας γιατί η ανεξαρτητοποίηση της Ε.Ε. από ενεργειακής άποψης είναι μία αντίδραση που θα πρέπει να υπάρξει αναπόφευκτα απέναντι σε αυτό τον πόλεμο.

Υπάρχει σχέδιο στήριξης μέσω χρημάτων είτε με υπάρχοντες πόρους από το Tαμείο Ανάκαμψης είτε μέσω νέου εργαλείου;

Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι εδώ. Ένα σημαντικό του μέρος σχετίζεται με την ενέργεια καθώς γνωρίζουμε ότι η πράσινη μετάβαση συγκαταλέγεται μεταξύ των προτεραιοτήτων, κορυφαία προτεραιότητα του ΝGEU. Έτσι η ενεργειακή απόδοση, οι ανανεώσιμες πηγές, όλα αυτά χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και στα 27 κράτη-μέλη.

Άλλα κοινά εργαλεία. Δεν το αποκλείω. Γνωρίζω ότι δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει αυτόματα. Νομίζω ότι δεν μπορούμε να προτείνουμε το Σχέδιο Ανάκαμψης για την Ευρώπη να είναι μόνιμο. Ήταν μία έκτακτη «απάντηση» απέναντι στην πανδημία. Αλλά αν αποδειχθεί αποτελεσματικό, και κατά την άποψη μου είναι, η μέθοδος που χρησιμοποιούμε στο Σχέδιο Ανάκαμψης για την Ευρώπη δηλαδή να εντάξουμε τους πόρους για κοινούς σκοπούς, μπορεί να αποτελεί την «απάντηση».

Η Ουκρανία είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς στον κόσμο δημητριακών όπως το σιτάρι και το ηλιέλαιο. Οι εξαγωγές της αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες λόγω της ρωσικής παρουσίας στη Μαύρη Θάλασσα. Ας μην ξεχνάμε το γεγονός ότι λόγω του πολέμου οι διεθνείς τιμές των δημητριακών, των ελαίων, των καυσίμων και των λιπασμάτων. Πώς είναι η Επιτροπή σε αυτό το θέμα;

Είναι ένα πολύ μεγάλο και δύσκολο πρόβλημα. Όχι μόνο για την επίπτωση που έχει σε εμάς, τους ευρωπαίους. Για εμάς είναι θέμα τιμών και η συνεισφορά τους στον πληθωρισμό. Υπάρχουν όμως και άλλα μέρη του κόσμου, αν π.χ. δούμε στην Αφρική όπου αυτή η αύξηση θα υπονομεύσει όχι την αύξηση των τιμών αλλά την πείνα.

Γνωρίζουμε την ανάγκη να αντιμετωπίσουμε αυτή την κρίση. Πρώτα από όλα προσπαθούμε αυτό που λέμε «διαδρόμους αλληλεγγύης» για να βοηθήσουμε την Ουκρανία να εξάγει, τουλάχιστον μέρος των εκατομμυρίων τόνων σιταριού και δημητριακών που βρίσκονται στις αποθήκες τους και δεν μπορούν να εξαχθούν λόγω του κλεισίματος των λιμανιών στην Μαύρη Θάλασσα.

Αυτή η αλληλεγγύη, οι «διαδρομές αλληλεγγύης» είναι η ευρωπαϊκή απάντηση σε αυτό το πρόβλημα που επηρεάζει το αέριο αλλά κυρίως τις αναδυόμενες και τις χώρες χαμηλού εισοδήματος...

Είστε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Οικονομίας και Ιταλός. Στο παρελθόν έχετε διατελέσει και πρωθυπουργός της χώρας. Η Ιταλία όπως και η Ελλάδα είναι δύο χώρες με υψηλό χρέος. Σκοπεύει η Επιτροπή να έχει κάποια μορφή δημοσιονομικής χαλάρωσης είτε από την πλευρά της ρήτρας διαφυγής είτε με βάση τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες για τις χώρες υψηλού χρέους;

Αυτή τη στιγμή είμαστε με βάση τον κανόνα της ρήτρας διαφυγής που σημαίνει ότι μέρος της οικονομικής εποπτείας δεν υπάρχει. Φέτος θα λάβουμε αποφάσεις, σύντομα, για το τι θα συμβεί του χρόνου. Γενικότερα, δύο είναι τα βασικά σημεία.

Για τις χώρες με υψηλό χρέος, πιστεύω ότι χρειάζεται προσοχή επειδή οι προκλήσεις υπάρχουν. Δυσκολίες υπάρχουν κυρίως για τους πιο ευάλωτους αλλά τα μέτρα θα πρέπει να είναι στοχευμένα και προσωρινά κυρίως στις χώρες με υψηλό χρέος. Δεύτερον, μέσω των δημοσιονομικών κανόνων μπορούμε να έχουμε μια πιο σταδιακή και πιο φιλική προς την ανάπτυξη μείωση του χρέους, αν αυτό συμφωνηθεί στους νέους κανόνες. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται πλέον προσοχή. Θα συνεχίσει να χρειάζεται για τις χώρες με υψηλό χρέος.

Σχετικά με τους δημοσιονομικούς κανόνες, Πόσο πιθανό είναι να καθυστερήσουν οι αποφάσεις; Πότε θα πρέπει να περιμένουμε τις αποφάσεις; Είναι πιθανό να καθυστερήσουν εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία;

Ο πόλεμος σίγουρα έχει έρθει στην κορυφή της ατζέντας, κυρίως των αρχηγών των χωρών, για διάφορα θέματα. Ωστόσο η Κομισιόν εργάζεται. Συζητάμε με τους υπουργούς Οικονομικών και γνωρίζουμε ότι θα πρέπει να έχουμε έτοιμη την πρόταση της Κομισιόν, εγκαίρως, πριν το 2023.

Kαι μία τελευταία ερώτηση. Σχετικά με την Ελλάδα. Πόσο κοντά βρίσκεται η χώρα στην έξοδο από την ενισχυμένη επιτήρηση τον Αύγουστο; Παράλληλα, εκτός από την καταβολή της δόσης που θα αποφασιστεί τον Ιούνιο, βάσει της 14ης έκθεσης επιτήρησης, εκκρεμεί άλλη μια δόση από το 2019. Θα μπορούσε η Ελλάδα να πάρει και τις δύο δόσεις ταυτόχρονα ή τη δεύτερη ίσως στο τέλος του έτους;

Η διαδικασία επιτήρησης υποτίθεται ότι διαρκεί έως τον Αύγουστο του 2022. Λαμβάνουμε υπόψιν όλες τις προσπάθειες που έχουν γίνει από τους Έλληνες πολίτες και τις ελληνικές αρχές. Η Κομισιόν προσανατολίζεται στο να επιβεβαιώσει αυτό το χρονοδιάγραμμα. Όσον αφορά τις εκταμιεύσεις των δόσεων, αυτό θα το αποφασίσει το Eurogroup. Είναι πολύ πιθανό να έχουμε δύο διαφορετικές εκταμιεύσεις. Το καλοκαίρι και στο τέλος του έτους. Αλλά αυτό είναι μια απόφαση που θα πρέπει να λάβει το Eurogroup.