«Σαφάρι» για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας σχεδιάζει από τις αρχές του 2018 το υπουργείο Οικονομικών, προσδοκώντας ότι τα έσοδα αυτής της επιχείρησης θα διευκολύνουν τον δικαιότερο προσδιορισμό των τελών που επιδιώχθηκε, αλλά δεν κατέστη δυνατόν να εφαρμοστεί μέχρι τώρα.

Του Νίκου Γρυλλάκη

Τα έσοδα από τα τέλη κάθε χρονιάς δεν πρέπει να πέφτουν, σύμφωνα με τις μνημονιακές δεσμέυσεις, κάτω από το 1,1 δισ. ευρώ, λόγος για τον οποίο ο επαναπροσδιορισμός που είχε υποσχεθεί το υπουργείο στις αρχές της χρονιάς δεν προσχώρησε, καθώς δεν φαινόταν να διασφαλίζεται το συγκεκριμένο εισπρακτικό αποτέλεσμα. Ετσι και για το 2018 τα τέλη που θα αναρτηθούν έως το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας παραμένουν αμετάβλητα. Ίδια δηλαδή με πέρυσι.

Κατά τις εκτιμήσεις του υπουργείου, απλήρωτα τέλη 2, 3, 4 και περισσότερων χρόνων έχουν τουλάχιστον 1,5 εκατομμύριο ιδιοκτήτες ΙΧ. Ωστόσο, για να ξεκινήσει η επιχείρηση αναζήτησής τους θα χρειαστεί να ξεκαθαρίσει ποια τελικά από τα αυτοκίνητα αυτά εξακολουθούν να κυκλοφορούν. Σε πολλές περιπτώσεις, η διαγραφή των οχημάτων έχει περιοριστεί μόνο στο μηχανολογικό, δεν υπάρχει δηλαδή ενημέρωση των εφοριών, κάτι που φάνηκε και με τα πρόστιμα στα ανασφάλιστα το περασμένο καλοκαίρι.

Τα ανείσπρακτα τέλη, πάντως, είναι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, αν σκεφτεί κανείς ότι η πρώτη καταγραφή για τα έτη 2013-2015 εμφάνισε τουλάχιστον 200.000 οχήματα που επιβαρύνονταν με πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας δεν εμφανίζονται ως οφειλή στην εφορία και έτσι όσα κι αν χρωστάει κάποιος εξασφαλίζει χωρίς πρόβλημα φορολογική ενημερότητα.

Μπλοκάρουν όμως τις μεταβιβάσεις, καθώς για να αλλάξει χέρια ένα όχημα, αλλά ακόμα και για να κατατεθούν οι πινακίδες στην εφορία, πρέπει να έχουν πληρωθεί κανονικά τα τέλη όλων των χρόνων. Με τη νέα επιχείρηση εντοπισμού τα τέλη που δεν έχουν καταβληθεί θα μετατραπούν σε δημόσια οφειλή με όλες τις συνέπειες, ακόμα και σε κατασχέσεις κινητής και ακίνητης περιουσίας. Τα τέλη, εφόσον δεν καταβάλλονται έως τις 31 Δεκεμβρίου κάθε χρονιά, διπλασιάζονται. Μάλιστα, αυτή η οφειλή δεν μπορεί να μπει σε καμιά από τις ρυθμίσεις για εξόφληση με δόσεις.

Οι ιδιοκτήτες των ΙΧ και δικύκλων πρέπει επίσης να έχουν υπόψη τους ότι η ρύθμιση που είχε εφαρμοστεί πέρυσι για ανάκτηση των πινακίδων που είχαν κατατεθεί και πληρωμή των τελών ανάλογα με τους μήνες κυκλοφορίας δεν είναι βέβαιο ότι θα ισχύσει και φέτος, καθώς δεν ήταν ένα μόνιμο μέτρο. Έτσι, πολλοί που θα καταθέσουν πινακίδες κινδυνεύουν να πληρώσουν ολόκληρα τα τέλη, ακόμα κι αν χρειαστεί να κυκλοφορήσουν το όχημά τους μόνον για έναν μήνα το 2018.

Σημαντικό είναι ακόμα να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες ΙΧ και δικύκλων ότι βαρύνονται και με τεκμήρια εισοδήματος και ενδέχεται σε κάποιες περιπτώσεις το τεκμαρτό τους εισόδημα να υπερβαίνει το πραγματικό και να χάσουν επιδόματα, όπως το οικογενειακό ή της θέρμανσης.