Στο 3,5% του ΑΕΠ της χώρας, πολύ πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, ανέρχεται το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, τόνισε ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας.

Στο συνολικό κόστος, που ανέρχεται στα 6,8 δισ. ευρώ, περιλαμβάνεται και η απαραίτητη εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης, ύψους 11 εκατ. ευρώ, που αφορά τη λήψη των αναγκαίων μέτρων προστασίας και τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού, και η οποία ανέρχεται στο 0,16% των δημοσιονομικών παρεμβάσεων, ανέφερε ο κ. Πέτσας απαντώντας σε γραπτή ερώτηση 65 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, με τίτλο «Την ώρα που η κυβέρνηση εξαγγέλλει ότι "λεφτόδεντρα δεν υπάρχουν", το ΕΣΥ δοκιμάζεται και η πανδημία είναι προ των πυλών, η κυβέρνηση δεσμεύει 11 εκατομμύρια ευρώ για "υπηρεσίες επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών" για τον κορωνοϊό».

«Το πεδίο της υγείας και της ασφάλειας των πολιτών δεν προσφέρεται για μικροκομματική αντιπαράθεση» σχολιάζει ο κ. Πέτσας και εκφράζει την ελπίδα, «κάποιες αντιπολιτευτικές κορώνες [...] να αποτελούν πρώτη αντίδραση από κεκτημένη αντιπολιτευτική ταχύτητα και θα μπουν στην άκρη μπροστά στο κοινό καλό».

Σχολιάζοντας την απάντηση του κ. Πέτσα, κοινοβουλευτικοί κύκλοι του ΣΥΡΙΖΑ ανέφεραν ότι, παρά τα όσα αντίθετα διατείνεται η κυβέρνηση, δυστυχώς, «δεν σέβεται τα χρήματα των φορολογουμένων, ούτε την ανάγκη για διαφάνεια εν μέσω πανδημίας».

Το περιεχόμενο της εκστρατείας

Πιο αναλυτικά: Όπως εξηγεί ο κ. Πέτσας η έγκυρη και η υπεύθυνη, έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση «δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στο φιλότιμο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και των εργαζομένων σε αυτά. Έχουμε ευθύνη ως οργανωμένη Πολιτεία να διαμορφώσουμε μια επαγγελματική εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης. Τα πλέον δύσκολα είναι μπροστά μας και ο εφησυχασμός αποτελεί κακό σύμβουλο. Όσο περνά ο καιρός τόσο σημαντικότερη καθίσταται η ύπαρξη συνεχούς και συνεπούς ενημέρωσης».

Δίδοντας λεπτομέρειες της σχεδιαζόμενης εκστρατείας, ο κ. Πέτσας σημειώνει ότι στη πρώτη φάση της εκστρατείας, (άρθρο 31 της ΠΝΠ 14.03.2020- Α ́64) οι δημόσιοι και ιδιωτικοί ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί μεταδίδουν δωρεάν ενημερωτικά μηνύματα διάρκειας έως ενός (1) λεπτού για την προστασία της δημόσιας υγείας και τα μέτρα για την αποφυγή της διασποράς του κορονοϊού COVID-19. Στη δεύτερη φάση (άρθρο 30 της ίδιας ΠΝΠ) προβλέπεται ότι εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος εμφάνισης και διασποράς του κορονοϊού COVID-19, και έως τις 31/05/2020, «είναι δυνατή η ανάθεση υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών προς τον σκοπό αυτό, καθώς και κάθε συναφούς υπηρεσίας που απαιτείται για την υλοποίηση της εκστρατείας, κατά παρέκκλιση των κείμενων εθνικών διατάξεων».

Συγκεκριμένα, η εκστρατεία αυτή θα περιλαμβάνει:

α. Το σχεδιασμό, τη δημιουργία και την παραγωγή κατά περίπτωση οπτικοακουστικού, λεκτικού, με απεικόνιση ή μη, επικοινωνιακού υλικού για τη μετάδοση ή καταχώρηση σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, και ειδικότερα: τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών ενημερωτικών μηνυμάτων διάρκειας άνω του ενός (1) λεπτού, μακέτας για εφημερίδες/περιοδικά, μακέτας για αφίσα, μηνυμάτων για το διαδίκτυο (συμπεριλαμβανομένων μέσων κοινωνικής δικτύωσης).

β. Τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης που θα περιλαμβάνει τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ανά κατηγορία, τον τρόπο και τη συχνότητα μετάδοσης ή καταχώρησης σε αυτά, προς το σκοπό της επιλογής των κατάλληλων μέσων ανακοίνωσης και προβολής του ενημερωτικού υλικού. Η υποχρέωση αυτή αφορά τόσο την εκπόνηση και παροχή στρατηγικού σχεδιασμού μέσων αναφορικά με τον χρόνο, την έκταση και τα μέσα ενημέρωσης όσο και τη διενέργεια τακτικών σχεδιασμών και έκτακτων αναθεωρήσεων χρήσης μέσων.

γ. Τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του επικοινωνιακού προγράμματος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, που αφορά κατά περίπτωση αγορά χώρου ή χρόνου. Η υποχρέωση αυτή περιλαμβάνει την κατάρτιση σχετικού προϋπολογισμού χρήσης μέσων.

δ. Την κατάρτιση πρότασης για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ανά κατηγορία, τον τρόπο και τη συχνότητα μετάδοσης ή καταχώρησης σε αυτά, προς το σκοπό της επιλογής των κατάλληλων μέσων ανακοίνωσης και προβολής του ενημερωτικού υλικού και την πρόταση κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του επικοινωνιακού προγράμματος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

ε. Την υπηρεσία παρακολούθησης της ομαλής υλοποίησης του εγκεκριμένου προγράμματος με την προσκόμιση στοιχείων, μετρήσεων και αναφορών απόδοσης, καθώς και βεβαιώσεων καλής εκτέλεσης

στ. Την παροχή κάθε άλλης τυχόν αναγκαίας υπηρεσίας για την υλοποίηση της εκστρατείας, όπως ενδεικτικά: κατά περίπτωση προσαρμογή του ενημερωτικού υλικού ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ειδικότερων ομάδων κοινού, διαπραγμάτευση, για λογαριασμό της Αναθέτουσας Αρχής, επί των οικονομικών και λοιπών όρων και προϋποθέσεων ανακοίνωσης, καταχώρησης, προβολής ή μετάδοσης, κατά περίπτωση, του ενημερωτικού υλικού και επί τυχόν λοιπών ειδικών ζητημάτων, κατόπιν σχετικής εξουσιοδότησης από την Αναθέτουσα Αρχή, προκειμένου να επιτυγχάνεται η καλύτερη δυνατή θέση καταχώρησης ή μετάδοσης, κ.ά.

Κοινοβουλευτικοί κύκλοι ΣΥΡΙΖΑ

Σύμφωνα με τους κοινοβουλευτικούς κύκλους του ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνηση παραδέχεται «ευθαρσώς» ότι δεσμεύει το ποσό των 11 εκατομμυρίων, δηλαδή το 0,16% των δημοσιονομικών παρεμβάσεων, για «απευθείας ανάθεση» σε διαφημιστική εταιρία αλλά και για την προβολή από τα ΜΜΕ ενημερωτικής εκστρατείας για τον κορονοϊό. «Μιας ενημερωτικής εκστρατείας που σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία θα μπορούσε να προβληθεί δωρεάν [..] και που η Νέα Δημοκρατία φρόντισε, με την από 14.3.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της, να γίνει και επ' αμοιβή των ΜΜΕ αλλά και κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας».

Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, «η κυβέρνηση αποτυγχάνει να παράσχει οποιαδήποτε πληροφορία που θα μπορούσε τυχόν να υποστηρίξει το αφήγημά της περί διαφάνειας».

Καταλήγουν, δε, λέγοντας ότι «η αλήθεια είναι μία και είναι η εξής: ότι την ώρα που η κυβέρνηση εξαγγέλλει ότι "λεφτόδεντρα δεν υπάρχουν", το ΕΣΥ δοκιμάζεται εν μέσω της πανδημίας, η κυβέρνηση δεσμεύει 11 εκατομμύρια ευρώ για "υπηρεσίες επικοινωνίας και ενημέρωσης". Όχι μόνο αντιλαμβάνεται τη μάχη κατά της πανδημίας ως μια επικοινωνιακή υπόθεση αλλά μάλιστα κατασπαταλά δημόσιους πόρους, αποκλείοντας ορισμένα μόνο ΜΜΕ από την προβολή της εν λόγω καμπάνιας, τη στιγμή μάλιστα που η ενημερωτική αυτή εκστρατεία θα μπορούσε να προβληθεί με μηδενικό κόστος».