Δύο πολύ μεγάλες επιχειρηματικές συμφωνίες, που θα άλλαζαν τα δεδομένα στους τομείς του σιδηροδρόμους και στην παραγωγή χαλκού, εμπόδισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για λόγους μονοπωλίου και αύξησης των τιμών.

Το σχέδιο της Siemens και της Alstom να δημιουργήσουν έναν ευρωπαϊκό κολοσσό στους σιδηροδρόμους κατέρρευσε σήμερα καθώς οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ κατά του μονοπωλίου απέρριψαν τη συμφωνία, λέγοντας ότι θα έπληττε τον ανταγωνισμό και θα οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπλόκαρε επίσης την προσπάθεια της γερμανικής εταιρίας χαλκού Wieland-Werke να αποκτήσει μονάδα της Aurubis, του μεγαλύτερου χυτηρίου χαλκού στην Ευρώπη, διότι μια τέτοια κίνηση θα οδηγούσε σε αύξηση των τιμών για τους καταναλωτές.

Τα δύο βέτο είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε προσπάθειες από την πλευρά της Γαλλίας και της Γερμανίας προκειμένου να χαλαρώσουν οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τον ανταγωνισμό. Οι υπέρμαχοι, ωστόσο, του αυστηρότερου ευρωπαϊκού πλαισίου συγχωνεύσεων υποστηρίζουν ότι οι τέτοιου είδους αλλαγές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ασαφείς και απρόβλεπτους κανόνες.

Η Siemens και η Alstom ήθελαν να συνενώσουν τις δυνάμεις τους στις σιδηροδρομικές δραστηριότητες προκειμένου να ανταγωνίζονται πιο αποτελεσματικά την κρατική κινεζική CRRC Corp στην παγκόσμια σκηνή, μια κίνηση που είχε τη στήριξη των κυβερνήσεων της Γαλλίας και της Γερμανίας.

Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ δήλωσε ότι μπλόκαρε τη συμφωνία για να προστατεύσει τον ανταγωνισμό στον ευρωπαϊκό κλάδο των σιδηροδρόμων. «Χωρίς επαρκή διορθωτικά μέτρα, αυτή η συγχώνευση θα οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές για τα συστήματα σηματοδότησης που κρατούν ασφαλείς τους επιβάτες και για τις επόμενες γενιές των τρένων πολύ υψηλής ταχύτητας», δήλωσε.

Η Βεστάγκερ δήλωσε ότι οι εταιρίες και στις δύο συμφωνίες δεν επέδειξαν επαρκή προθυμία να αντιμετωπίσουν τις σοβαρές ανησυχίες της ρυθμιστικής αρχής για τον ανταγωνισμό και οι παραχωρήσεις στις οποίες προχώρησαν δεν ήταν αρκετές. Η συμφωνία προκάλεσε επίσης επικρίσεις από τις εθνικές αρχές ανταγωνισμού στη Γερμανία, τη Βρετανία, την Ισπανία, το Βέλγιο και την Ολλανδία.

Η Siemens κατασκευάζει τα τρένα ICE για την εταιρία των γερμανικών σιδηροδρόμων Deutsche Bahn καθώς και μονάδες για την εταιρία Eurostar που διαχειρίζεται το Τούνελ της Μάγχης. Η Alstom κατασκευάζει το τρένο υψηλής ταχύτητας TGV, σήμα κατατεθέν της Γαλλίας. Η εταιρία κατασκευής τροχαίου υλικού πουλά επίσης τρένα για αστικά και υπεραστικά δίκτυα καθώς και συστήματα σηματοδότησης.