Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2023-2032, το οποίο προβλέπει επενδύσεις συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ, με σκοπό την υποστήριξη της ενεργειακής μετάβασης, όσο και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας του εγχώριου συστήματος. Μάλιστα, το Πρόγραμμα είναι εμπροσθοβαρές, καθώς πάνω από το 50% προγραμματίζεται να υλοποιηθούν έως το 2026.

Πριν από τη διαβούλευση της ΡΑΕ, προηγήθηκε η διαβούλευση του Προγράμματος από τον Διαχειριστή. Όσον αφορά την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, πέρα από την εξέλιξη της ενεργειακής απομόνωσης σχεδόν όλων των νησιών ανά την επικράτεια, σημαντικό βάρος δίνεται και στις διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις, οι οποίες θα επιτρέψουν την ακόμη μεγαλύτερη ανταλλαγή ηλεκτρικής ενέργειας με τα κράτη της ευρύτερης περιοχής.

Διεθνείς διασυνδέσεις
Σε αυτό το πλαίσιο, για πρώτη φορά σε Πρόγραμμα του Διαχειριστή η διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου. Μάλιστα, το συγκεκριμένο έργο αναμένεται να επιταχύνει ακόμη περισσότερο την «πράσινη» στροφή του εγχώριου ενεργειακού μίγματος, καθώς στόχος είναι να προέρχεται από ΑΠΕ το σύνολο της ενέργειας που θα εισάγεται από την Αίγυπτο στην Ελλάδα.

Όσον αφορά τις διεθνείς διασυνδέσεις, σε πλήρη εξέλιξη η σχεδίαση της νέας δεύτερης διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας, σε συνεργασία με τον Ιταλό Διαχειριστή (TERNA). Σκοπός του ΑΔΜΗΕ είναι το έργο να ενταχθεί στο επόμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης, της περιόδου 2024-2033, καθώς στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα πρόκειται να οριστικοποιηθεί η η πλέον ενδεδειγμένη και βέλτιστη τεχνοοικονομικά λύση για την υλοποίηση της υποδομής.

Παράλληλα, προ των πυλών βρίσκεται η ολοκλήρωση της δεύτερης διασύνδεσης με τη Βουλγαρία, ενώ ο ΑΔΜΗΕ έχει κινήσει τις διαδικασίες για τη μελέτη νέας διασύνδεσης και με την Αλβανία. Σε εξέλιξη βρίσκονται επίσης οι συζητήσεις με τον φορέα υλοποίησης του έργου Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, στο πλαίσιο έναρξης υλοποίησης του πρώτου σκέλους του.

Οι εγχώριες επενδύσεις
Όσον αφορά τα έργα στο ελληνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, την πρωτοκαθεδρία έχουν οι νησιωτικές διασυνδέσεις, με τον Διαχειριστή να προχωρά σε «φουλ ρυθμούς» τη δεύτερη διασύνδεση της Κρήτης. Παράλληλα, προχωρούν και οι διαδικασίες για τη συμβασιοποίηση της τέταρτης και τελευταίας ομάδας έργων για την ένταξη του συνόλου των νησιών των Κυκλάδων στο ηπειρωτικό σύστημα.

Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ο ΑΔΜΗΕ πρόκειται να διασυνδέσει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, στο πλαίσιο ενός νέου κύκλου επενδύσεων, συνολικού προϋπολογισμού 2,35 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με το ΔΠΑ 2023-2032, η πρώτη φάση, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, προβλέπει τη διασύνδεση της Κω και της Ρόδου με την ηπειρωτική χώρα, μέσω Κορίνθου, καθώς και τη διασύνδεση Λήμνου-Λέσβου, μέσω Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Η δεύτερη φάση, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028, προβλέπει τις διασυνδέσεις Σκύρου-Εύβοιας, Λέσβου-Χίου, Κω-Σάμου και Ρόδου-Καρπάθου, ενώ το έργο ολοκληρώνεται το 2029 με τις διασυνδέσεις Λέσβου-Σκύρου και Χίου-Σάμου.

Παράλληλα, ο Διαχειριστής προγραμματίζει σημαντικές επενδύσεις, ύψους 200 εκατ. ευρώ, για την ενίσχυση της ασφάλειας και αξιοπιστίας του συστήματος μεταφοράς. Η συντριπτική πλειονότητα αυτών των επενδύσεων αφορά την εισαγωγή υπερσύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού σε κρίσιμες ηλεκτρικές υποδομές της χώρας.