Στις αρχές της νέας χρονιάς αναμένεται να βγει η προκήρυξη του διαγωνισμού για το Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, που στο πρώτο της στάδιο θα περιλαμβάνει την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Αυτό θα σημάνει και τον συναγερμό στους μεγάλους τεχνικούς ομίλους της χώρας που περιμένουν ως μάννα εξ ουρανού ένα τόσο μεγάλο έργο.

Ο ΒΟΑΚ είναι η πιο πονεμένη και αμαρτωλή ιστορία στον τομέα των μεγάλων έργων της χώρας. Οι πρώτες κατασκευές ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του '70. Πέρασε σχεδόν μισός αιώνας και ο ΒΟΑΚ είναι επί της ουσίας ακόμα στα χαρτιά.

Του Νίκου Γρυλλάκη

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις το κόστος αγγίζει το 1,5δισ.ευρώ με τις απαλλοτριώσεις να είναι το πρώτο μεγάλο θέμα λόγω κυρίως του κόστους τους. Οριστικά το τμήμα που θα κατασκευαστεί θα είναι από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο με μήκος που ξεπερνά τα 180χλμ. για την δημιουργία κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2 λωρίδες +ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας.

Έχει ενδιαφέρον , πρωτίστως για τους Κρητικούς, αν αυτός ο νέος αυτοκινητόδρομος θα λειτουργήσει, όταν ολοκληρωθεί με διόδια ή όχι. Η κοινή γνώμη και οι φορείς της Κρήτης είναι διχασμένοι. Πάντως η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ θα δώσει άλλες προοπτικές ανάπτυξης στην μεγαλύτερη τουριστική ζώνη της χώρας που εκτείνεται σχεδόν από την μία μέχρι την άλλη βόρεια άκρη του νησιού.

Η εκκίνηση του διαγωνισμού με την εκδήλωση ενδιαφέροντος θα είναι το πρώτο βήμα καθώς στην επόμενη φάση για πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τις τεχνικές και δεσμευτικές οικονομικές τους προσφορές. Ο ΒΟΑΚ είναι η τελευταία εκκρεμότητα για τη δημιουργία νέου αυτοκινητόδρομου και με αυτή η χώρα συμπληρώνει το παζλ που έχει δημιουργήσει αυτά τα χρόνια.

Στην παρούσα φάση το έργο δεν έχει πλήρως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, κάτι που θα γίνει το αμέσως επόμενο διάστημα (από την ΕΤΕπ), ενώ δεν έχουν ολοκληρωθεί πλήρως και οι απαραίτητες μελέτες. Εφόσον όλα κυλήσουν κανονικά μέσα στο 2019 θα μπορούσε να αναδειχθεί ανάδοχος και προς τα τέλη της ίδιας χρονιάς να ξεκινήσουν τα πρώτα έργα για την κατασκευή του Βόρειου οδικού άξονα της Κρήτης.

Περισσότερα για τον ΒΟΑΚ μέσα από την Βικιπαιδεία

Ο Αυτοκινητόδρομος 90 (Α90) (ονομασία Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ΒΟΑΚ) είναι (στο μεγαλύτερο μέρος του) υπό σχεδιασμό αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα, ο οποίος αποτελεί τμήμα του Πρωτεύοντος Εθνικού οδικού δικτύου κατά το μεγαλύτερο μέρος του (από Ανισόπεδο Κόμβο Μουρνιών Χανίων μέχρι Α.Κ. Καρτερού Ηρακλείου) βάση της υπουργικής απόφασης κατάταξης του εθνικού οδικού δικτύου ΔΜΕΟ/ε/οικ./827 του 1995, και στα διευρωπαϊκά οδικά δίκτυα Ε65 (από Καστέλι Κισσάμου μέχρι Α.Κ. Τσικαλαριών Χανίων) και Ε75 (από Α.Κ. Τσικαλαριών Χανίων μέχρι Αερολιμένα Σητείας).

Πρόκειται να αντικαταστήσει την υπάρχουσα Εθνική Οδό 90, της οποίας ακολουθεί επακριβώς την διαδρομή. Τα προηγούμενα χρόνια λόγω έντονου κυκλοφοριακού φόρτου, από τα 310 χιλιόμετραπου αποτελούν στο σύνολό του τον άξονα (Λιμήν Καστελίου Κισσάμου - Αερολιμένας Σητείας) έχουν αναβαθμιστεί σε τετράιχνο αυτοκινητόδρομο με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και διαχωριστικό στηθαίο τύπου new jersey μόλις 41 χιλιόμετρα (εκ των οποίων 9,5 χιλιόμετρα περιμετρικά της πόλεων των Χανίων, 6,5 χιλιόμετρα περιμετρικά της πόλεως του Ρεθύμνου και 25 χιλιόμετρα στον Νομό Ηρακλείου, στο τμήμα από Α.Κ. Λινοπεραμάτων Γαζίου μέχρι Α.Κ. Γουρνών Πεδιάδος). Η αναβάθμιση που έγινε τα προηγούμενα χρόνια αφορούσε απλές διαπλατύνσεις επί της υπάρχουσας (δωδεκάμετρης σε πλάτος, δίιχνης) Εθνικής οδού 90, η οποία κατασκευάστηκε στο μεγαλύτερο μέρος της κατά τα τέλη της δεκαετίας του '60, με προβλεπόμενη μέση ταχύτητα οχημάτων επί της οδού τα 80χλμ/ώρα. Στα διαπλατυνόμενα τμήματα περιφερειακά των πόλεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου η αναβάθμιση απο δίιχνη σε τετράιχνη οδό στηρίχθηκε στην παλαιά χάραξη του 1968. Έτσι, η μέγιστη ταχύτητα που επιτρέπεται στα οχήματα σε όλο το μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης δεν ξεπερνάει τα 90 km/ώρα.