Τον δρόμο για να συνδεθεί μελλοντικά το λιμάνι του Πειραιά απευθείας με την Κορίνθου-Πατρών ανοίγει η κατασκευή της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος. Το επόμενο βήμα, που ήδη άρχισαν να «βλέπουν» οι επαΐοντες της αγοράς, είναι η σύνδεση Φανερωμένης-Μεγάρων με έναν αυτοκινητόδρομο που θα ξεκινά από το λιμάνι και θα φτάνει μέχρι τον κόμβο της Νέας Περάμου.

Σήμερα η πορθμειακή γραμμή Πέραμα-Σαλαμίνα με την κίνηση που έχει κατατάσσεται στη δεύτερη θέση σε όλη την Ευρώπη, μετά τη γραμμή Ντόβερ-Καλαί που συνδέει την Αγγλία με τη Γαλλία.

Του Νίκου Γρυλλάκη

Στο προσκήνιο βρίσκεται η «μάχη» για την πρώτη ζεύξη. Προ ημερών άναψε το «πράσινο φως» από το Συμβούλιο της Επικρατείας για τη συνέχεια του διαγωνισμού. Το έργο είναι σημαντικό κυρίως για την αναμενόμενη απόδοσή του.

Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο μετακινούνται 11 εκατ. επιβάτες και 4 εκατ. οχήματα. Παρουσιάζει δε κίνηση μεγαλύτερη από εκείνη της γέφυρας του Ρίου-Αντιρρίου, που λειτουργεί εδώ και 17 χρόνια. Και είναι χαρακτηριστικό ότι πολλά από τα φέρι μποτ της γραμμής Ρίου-Αντιρρίου μετακινήθηκαν στη Σαλαμίνα μετά το 2004.

Οι προσφορές που κατατέθηκαν για το έργο της ζεύξης Περάματος-Σαλαμίνας, το οποίο έχει προϋπολογιστεί στα 350 εκατ. ευρώ, προέρχονται από τις ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ και την κοινοπραξία των εταιριών Vinci Consessions-Vinci Highways-ΑΚΤΩΡ. Ο διαγωνισμός βρίσκεται στη β’ φάση.

Το έργο της υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης Σαλαµίνας-Περάµατος αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας μήκους περίπου 1,1 χλµ µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό µήκος έργου περί τα 3χλµ) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάµατος µέχρι τoν ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων. Περιλαμβάνει και τα οδικά τµήµατα παράκαµψης των πόλεων Περάµατος και Σαλαµίνας µήκους περίπου 14,5 χλµ.

Το οδικό τμήμα θα εκτείνεται από την υπάρχουσα Λεωφόρου Σχιστού-Σκαραµαγκά, µε την οποία συνδέεται µε ανισόπεδο κόµβο, οδεύει εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραµαγκά και µέχρι την περιοχή του κολυμβητηρίου Περάµατος όπου δηµιουργείται κόµβος για τη σύνδεσή του µε την υφιστάµενη οδό Περάµατος-Κερατσινίου-Πειραιά.

Ακολουθεί η υποθαλάσσια ζεύξη µε οδική σήραγγα και στη συνέχεια όδευση επί της νήσου του Αγίου Γεωργίου κατ’ επέκταση της υπάρχουσας οδικής σύνδεσης της νήσου Αγίου Γεωργίου µε τον Ναύσταθµο.

Στην περιοχή των Παλουκίων προβλέπεται η δηµιουργία κόµβου για τη σύνδεση µε την υπάρχουσα οδό Παλουκίων-Αµπελακίων/Σαλαµίνας, καθώς και µε τον Ναύσταθµο. Θα διατηρηθεί και η σύνδεση της οδού Αµπελακίων/Σαλαµίνας µε τον Ναύσταθµο. Στη συνέχεια ακολουθεί όδευση Βόρεια του οικισµού των Παλουκίων και δηµιουργία δεύτερου κόµβου εισόδου προς τον Ναύσταθµο.

Σήμερα με τα φέρι μποτ η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας ολοκληρώνεται σε 15 με 20 λεπτά και με δυσκολίες αν οι καιρικές συνθήκες είναι δυσμενείς. Υπάρχει επίσης η σύνδεση του νησιού, μέσω άλλης γραμμής που ξεκινά από τα Σελήνια, με το λιμάνι του Πειραιά και μιας τρίτης από τη Φανερωμένη στα Μέγαρα.

Όταν θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας θα πραγματοποιείται σε λιγότερο από 5 με 6 λεπτά. Το κόστος για τα ΙΧ είναι σήμερα γύρω στα 6 ευρώ με 6,5 ευρώ ανάλογα με τους επιβάτες, ποσό όμως που αναμένεται να διπλασιαστεί με τη λειτουργία της σήραγγας, όπως συνέβη και τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Η πορθμειακή γραμμή θα παραμείνει ως εναλλακτική οικονομικότερη επιλογή.

Το σίγουρο είναι ότι αλλάζουν και τα δεδομένα ανάπτυξης του νησιού, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει πολλαπλασιάσει τους καλοκαιρινούς του επισκέπτες. Υστερεί ωστόσο σε ξενοδοχειακή υποδομή, ενώ το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει είναι η αυθαίρετη δόμηση.