Οι τηλεδιασκέψεις της καραντίνας μετατρέπονται σε επισκέψεις επενδυτών με φυσική παρουσία στην Ελλάδα τονίζει χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία, Κώστας Φραγκογιάννης, ο οποίος σε συνέντευξη στο «MR» ξετυλίγει το επενδυτικό πλάνο της κυβέρνησης.

Ο ίδιος εκφράζει την εκτίμηση ότι η υποψηφιότητα Διαμαντοπούλου στον ΟΟΣΑ και το project της Volkswagen στην Αστυπάλαια ενίσχυσαν το brand της Ελλάδας, η οποία -σε αντίθεση με το παρελθόν- είναι σήμερα μια χώρα φιλική στις επενδύσεις. Προαναγγέλλει την παρουσίαση του σχεδίου εξωστρέφειας στον πρωθυπουργό τις επόμενες ημέρες, αναφέρεται στη μείωση των φόρων ως σταθερό στοιχείο της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης και υπογραμμίζει τον ρόλο της οικονομικής διπλωματίας στις σχέσεις με την Τουρκία.

Κύριε Φραγκογιάννη, έχετε μιλήσει για την Ελλάδα που θέλουμε να δημιουργήσουμε και την Ελλάδα που θέλουμε να ξεπεράσουμε. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτών των δύο «χωρών»;

Φιλοδοξούμε να αλλάξουμε τον παραγωγικό ιστό και την οικονομία της χώρας. Ένα χαρακτηριστικό δείγμα μάλιστα της αποφασιστικότητας με την οποία υπηρετούμε αυτόν τον σκοπό είναι η ετοιμότητα που δείξαμε να μετατρέψουμε σε «χρυσή μεταρρυθμιστική ευκαιρία» την κρίση της πανδημίας. Λάβαμε αποφάσεις, ψηφίσαμε νομοσχέδια και προωθήσαμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους οριζόντια:

-στην παιδεία με τηλεκπαίδευση,

-στην υγεία με ηλεκτρονική συνταγογράφηση,

-στην οικονομία με αναβάθμιση των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ και

θέσαμε το EGOV εργαλείο στην καθημερινότητα των πολιτών.

Παράλληλα, ενισχύσαμε και οργανώσαμε το υγειονομικό σύστημα της χώρας ώστε να αντιμετωπίσουμε το δεύτερο και τρίτο κύμα της πανδημίας. Θέλουμε λοιπόν να ξεπεράσουμε την στερεοτυπική αντίληψη ότι η χώρα μας είναι αναποτελεσματική, ότι αντιστέκεται στην πρόοδο, ότι διέπεται από ψηφιακό αναλφαβητισμό και γραφειοκρατία και εν τέλει μένει δεμένη στο παρελθόν. Καταλύτης για να το πετύχουμε αυτό είναι το  Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» που παρουσίασε ο Πρωθυπουργός πριν λίγες εβδομάδες. Θα αποτελέσει τον χάρτη πορείας για την αναμόρφωση της χώρας μας για τις επόμενες δεκαετίες και το εργαλείο που θα μας επιτρέψει να δημιουργήσουμε την Ελλάδα που όλοι θέλουμε αφήνοντας στη λήθη την Ελλάδα που θέλουμε να ξεπεράσουμε.

Η έγκριση της πρώτης παραγωγικής επένδυσης που αφορά το νέο εργοστάσιο της χαρτοβιομηχανίας Intertrade Hellas, που ελέγχει το σήμα Softex, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των επενδυτικών πρωτοβουλιών που φτάνουν στο Enterprise Greece.

Αυτήν την στιγμή ποιες είναι οι ξένες επενδύσεις που «τρέχουν» και ποιες περιμένουμε το επόμενο διάστημα;

Παρά την πανδημία, το επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα παραμένει ενεργό. Εν μέσω καραντίνας μάλιστα ανακοινώθηκαν και υπεγράφησαν σημαντικές επενδύσεις για τη χώρα από εταιρείες – κολοσσούς όπως η Microsoft και η Pfizer, ενώ για το 2021 έχουμε κατατεθειμένους στο Enterprise Greece 23 φακέλους επενδυτικών σχεδίων, ύψους 7,7 δισ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που περιλαμβάνουν τουριστικά πρότζεκτ και ΑΠΕ αλλά και προτάσεις για βιομηχανικές επενδύσεις. Η έγκριση της πρώτης παραγωγικής επένδυσης που αφορά το νέο εργοστάσιο της χαρτοβιομηχανίας Intertrade Hellas, που ελέγχει το σήμα Softex, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των επενδυτικών πρωτοβουλιών που φτάνουν στο Enterprise Greece. Το ίδιο και η νέα επένδυση της φαρμακοβιομηχανίας Elpen, καθώς και η πρόοδος που διαφαίνεται στην επένδυση της Next.e.GO για μονάδα συναρμολόγησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας. Η ελληνική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις και εγγυάται στους επενδυτές ένα σταθερό φιλοεπενδυτικό περιβάλλον.

Η Ελλάδα μετά την πανδημία ποια χαρακτηριστικά θα έχει; Πότε πιστεύετε πως θα επανέλθουμε σε τροχιά ανάπτυξης και με ποιες προϋποθέσεις; 

Δεν υπάρχει ραντεβού με την ανάπτυξη όταν μιλάμε για την οικονομία μιας χώρας. Ωστόσο, μετά από μια μακρά περίοδο κρίσεων στην Ελλάδα, τόσο οικονομικών όσο και πολιτικών, έχουμε γυρίσει σελίδα και είμαστε στη μέση ενός κύκλου μακροπρόθεσμων αλλαγών που μπορούν πραγματικά να οδηγήσουν στον μετασχηματισμό της. Βρισκόμαστε δε τώρα στις πρώτες μέρες επανόδου της κανονικότητας και οι τηλεδιασκέψεις της καραντίνας ήδη μετατρέπονται σε επισκέψεις επενδυτών που δεν έχασαν το ενδιαφέρον τους. Είναι ενθαρρυντικό ωστόσο το ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναθεωρώντας προς τα πάνω τις εκτιμήσεις της, προβλέπει  για την Ελλάδα ρυθμούς ανάπτυξης 4,1% το 2021 και 6% το 2022. Αναγνωρίζει ότι τα μέτρα που πήρε η Κυβέρνηση κατάφεραν να μετριάσουν την ύφεση και να στηρίξουν αποτελεσματικά την απασχόληση. Προεξοφλεί ισχυρή τόνωση της οικονομίας από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και την προώθηση  των έργων που προβλέπονται σε αυτό. Επισημαίνει ακόμη τη συμβολή που θα έχει το σταδιακό άνοιγμα του τουρισμού και υπογραμμίζει πως όσο προχωρά η επιχείρηση εμβολιασμού και η σταδιακή χαλάρωση των μέτρων τόσο θα αυξάνεται η ιδιωτική κατανάλωση.

Το ελληνικό brand τι «πουλάει» σήμερα στη διεθνή οικονομία;

Πρέπει να ομολογήσουμε ότι η οικονομική ανάπτυξη και η εικόνα μιας χώρας είναι αλληλοτροφοδοτούμενοι παράγοντες ευημερίας. Προφανώς, η εικόνα βελτιώνεται όταν υπάρχει ανάπτυξη και η ανάπτυξη μεγεθύνεται όταν η εικόνα είναι καλή. Θα σας δώσω δύο παραδείγματα εμπειρικών εφαρμογών rebranding που αξιολογώ ως πολύ, πολύ σημαντικά. Το πρώτο αφορά στην ενδυνάμωση της παρουσίας μας στους διεθνείς οργανισμούς μέσα από την προώθηση της υποψηφιότητα της Άννας Διαμαντοπούλου για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του ΟΟΣΑ και το δεύτερο στην υλοποίηση της εμβληματικής επένδυσης στην Αστυπάλαια όπου η Volkswagen θα συνεργαστεί με την ελληνική πολιτεία σε έναν πυλώνα του έργου Astypalea: Smart & Sustainable Island. Και στις δύο περιπτώσεις, θεωρώ, και δεν νομίζω ότι είμαι μόνος, η εικόνα της Ελλάδας αναβαθμίστηκε σημαντικά. Στην πρώτη περίπτωση εισπράξαμε μεγάλη δημοσιότητα, αναπτύξαμε γερές σχέσεις με πολλούς διεθνείς παράγοντες και ΜΜΕ, και ενισχύσαμε την παρουσία μας στον σημαντικό αυτόν οργανισμό παρουσιάζοντας την Ελλάδα με τις νέες της ιδιότητες. Για το δεύτερο παράδειγμα θα σας περιγράψω μια άσκηση αναζήτησης στο διαδίκτυο όπου πληκτρολογώντας τις λέξεις Volkswagen Astypalea καταγράφω 19.800 σελίδες: μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία όπως το NBC, Bloomberg, ABC, Reuters, το Al Jazeera, γερμανικά μέσα όπως η Deutsche Welle και η Die Welt, εφημερίδες από τόπους μακρινούς όπως Jakarta Post, The Hindu, Bangkok Post, πιο κοντινοί μας γείτονες όπως η Republicca και η ιστοσελίδα interregeurope σχολιάζουν με θετικότατα σχόλια το εμβληματικό έργο Astypalea: Green and Sustainable Island. Και οι δύο περιπτώσεις αποτελούν αντικείμενο συζήτησης που φέρνουν στο τραπέζι οι συνομιλητές μας σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης που ταξιδεύουμε, είτε είναι κυβερνητικοί παράγοντες, είτε επενδυτές. Και οι δύο περιπτώσεις προάγουν την αξία της χώρας και τις ευκαιρίες μόχλευσής της με όρους αλληλοτροφοδοτούμενου οφέλους για τον τόπο και τους επενδυτές.

Άλλο παράδειγμα είναι η νέα επένδυση της φαρμακοβιομηχανίας Elpen, καθώς και η πρόοδος που διαφαίνεται στην επένδυση της Next.e.GO για μονάδα συναρμολόγησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας. 

Η οικονομική διπλωματία λειτουργεί εστιασμένα, σε συγκεκριμένες αγορές, σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας και συγκεκριμένες χώρες. Αυτήν την στιγμή, η δική μας οικονομική διπλωματία που έχει ρίξει το κέντρο βάρους; Ποιοι τομείς θα λέγατε ότι αποτελούν το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας στον διεθνή ανταγωνισμό; 

Η προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων στη χώρα αποτελούσε στο παρελθόν ένα πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης που δημιουργούσε εχθρικό επενδυτικό κλίμα. Η φιλοεπενδυτική στρατηγική της κυβέρνησης όμως από την πρώτη ημέρα ανάληψης καθηκόντων δημιούργησε μια ριζική αλλαγή της εικόνας της χώρας στη διεθνή κοινότητα, παρά την επέλαση της πανδημίας. Στόχος μας η επόμενη μέρα της υγειονομικής κρίσης να προσφέρει ανταγωνιστικότητα που θα διασφαλίζει ότι η Ελλάδα θα παραμείνει ένας πραγματικά ελκυστικός επενδυτικός προορισμός. Στο υπουργείο Εξωτερικών έχουμε σχεδιάσει συγκεκριμένες ενέργειες που στηρίζουν την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας στο τρίπτυχο:

-Ανάδειξη οικονομικής και εμπορικής θέσης της χώρας σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο,

-Ανάδειξη δομών εξωστρέφειας και

-Ενδυνάμωση των πολυμερών οικονομικών σχέσεων.

Παράλληλα, με ένα εκτενές σχέδιο ψηφιακής ολοκλήρωσης συνδέουμε όλες τις υπηρεσίες εξωστρέφειας με σύγχρονα εργαλεία ψηφιακής διακυβέρνησης, ενώ μετά την ψήφιση του νέου οργανισμού του υπουργείου προχωράμε σε όλες τις αναγκαίες μεταρρυθμιστικές αλλαγές ενίσχυσης των υπηρεσιών μας. Μέσα στις επόμενες ημέρες θα γίνει ενδελεχής παρουσίαση του στρατηγικού σχεδίου εξωστρέφειας στον πρωθυπουργό και σύντομα θα μπορούμε να μοιραστούμε περισσότερες λεπτομέρειες.

Βασικό κίνητρο για τη μεταφορά δραστηριότητας σε μια χώρα είναι η παροχή φορολογικών κινήτρων. Να περιμένουμε και νέα μέτρα προς αυτήν την κατεύθυνση;

Έχοντας κάτσει για περισσότερα από 30 χρόνια στην άλλη πλευρά του τραπεζιού ως στέλεχος επιχειρήσεων που επενδύουν σε τρίτες χώρες γνωρίζω ότι τα φορολογικά κίνητρα είναι ένα στοιχείο αξιολόγησης μιας επένδυσης, πολλές φορές όμως δεν είναι το βασικό. Κανείς δεν θέλει, βλέπετε, να πάει να επενδύσει εκεί όπου δεν είναι ευπρόσδεκτος. Σε ένα μέρος όπου δεν λειτουργεί η δικαιοσύνη. Σε μια χώρα που δεν έχει πολιτική σταθερότητα. Για πολλές δεκαετίες η προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων στη χώρα αποτελούσε, μεταξύ άλλων, και ένα πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης που συνήθως εξαντλούνταν στην ισοπέδωση της όποιας πρωτοβουλίας, δημιουργώντας τελικά εχθρικό επενδυτικό κλίμα. Η φιλοεπενδυτική στρατηγική της κυβέρνησης όμως δημιούργησε μια ριζική αλλαγή της εικόνας της χώρας στη διεθνή κοινότητα, παρά την επέλαση της πανδημίας. Για να υποστηρίξει τους επενδυτές, η κυβέρνηση σε όλη αυτή την περίοδο δημιούργησε εκατοντάδες νέες διαδικτυακές υπηρεσίες egov καθιστώντας τις δημόσιες υπηρεσίες πιο αποτελεσματικές. Μειώσαμε σταθερά τους φόρους συμπεριλαμβανομένων των εταιρικών φορολογικών συντελεστών – και απλοποιήσαμε εκατοντάδες κανονισμούς και διαδικασίες αδειοδότησης. Έχουμε υιοθετήσει πρόσθετα κίνητρα για επενδυτές που καλύπτουν μια σειρά τομέων από την τεχνολογία έως τον τουρισμό, από την ενέργεια έως τις δημιουργικές βιομηχανίες. Κίνητρα που μπορούν να λάβουν τη μορφή επιχορηγήσεων σε μετρητά, επιδοτήσεων μίσθωσης, επιδοτήσεων κόστους εργασίας, φορολογικών ελαφρύνσεων και επιχορηγήσεων έρευνας και τεχνολογίας για νέα παραγωγικά επενδυτικά σχέδια προστιθέμενης αξίας σε όλους σχεδόν τους τομείς της οικονομίας.

Αναφερθήκαμε ήδη στο μνημόνιο συνεργασίας της Ελλάδας με την Volkswagen. Υπάρχει σχέδιο για ανάλογες συνεργασίες στο μέλλον; 

Με το έργο Astypalea Smart & sustainable Island ονειρευτήκαμε την επιλογή ενός χώρου μέσα από τον οποίο θα προωθήσουμε πρωτοποριακές ιδέες, για να δείξουμε σήμερα στην κοινωνία των πολιτών μια φωτογραφία από το μέλλον. Μια εικόνα που περιλαμβάνει υβριδικό σύστημα παραγωγής ενέργειας, αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά, διαμοιραζόμενη μετακίνηση και α λα καρτ συγκοινωνία, αλλά και αργότερα αυτόνομη οδήγηση. Ήδη το έργο αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη υλοποίησης. Ομάδες εργασίας από τον Δεκέμβριο του 2020 έχουν αρχίσει να δουλεύουν μαζί με τη δημοτική αρχή, τα πέντε συναρμόδια υπουργεία: Εσωτερικών, Ενέργειας, Ανάπτυξης, Μεταφορών και Εξωτερικών αλλά και τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen που συνεργάζεται στο όραμα αυτό. Σύντομα θα δούμε τα πρώτα δείγματα γραφής του έργου που εξελίχθηκε μέσα στην περίοδο της καραντίνας. Αποτελεί ένα πρότυπο οργάνωσης, εκτέλεσης και συνεργασίας που στόχος μας είναι να γίνει οδηγός για την εκπόνηση και άλλων πρωτοπόρων συνδυασμών καινοτόμων ιδεών.

Πρόσφατα ταξιδέψατε μαζί με τον κ. Δένδια στην Άγκυρα. Ποια ήταν τα αποτελέσματα των συναντήσεων με τους Τούρκους αξιωματούχους στον δικό σας κλάδο. Πώς μπορεί η οικονομική διπλωματία να συμβάλλει στις σχέσεις με την Τουρκία;

Θέματα που χρονίζουν από τη δεκαετία του 1970 και άλλα που έχουν τεθεί στους διαδοχικούς κύκλους διαπραγματεύσεων μέχρι σήμερα κωδικοποιούνται σε 15 σημεία της θετικής ατζέντας που παρουσίασε η ελληνική πλευρά στις διαβουλεύσεις των Υπουργών Εξωτερικών των δύο χωρών στην Άγκυρα. Οι δύο αποστολές ανταλλάξαμε απόψεις επί σειράς διμερών θεμάτων οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας, επί τη βάσει προκαταρκτικών καταλόγων της κάθε πλευράς. Οι εν λόγω πτυχές συνεργασίας επικεντρώνονται, μεταξύ άλλων, στην επανενεργοποίηση διαφόρων κοινών επιτροπών και ομάδων εργασίας που στόχο έχουν την ενίσχυση και διευκόλυνση του διασυνοριακού εμπορίου (οδικώς, σιδηροδρομικώς και δια θαλάσσης), τη συνεργασία στον τομέα του τουρισμού, του περιβάλλοντος, των τηλεπικοινωνιών, καθώς και της εν γένει επιχειρηματικής συνεργασίας. Οι προτάσεις των δύο πλευρών (δεν προσκομίζουν κάτι νέο στην ατζέντα των διμερών οικονομικών και εμπορικών σχέσεων, αλλά) στοχεύουν στο να δοθεί νέα ώθηση σε θέματα «χαμηλής πολιτικής» με άμεσο, ωστόσο, θετικό αντίκτυπο στους πολίτες των δύο χωρών. Σύντομα θα ολοκληρωθούν οι πρώτες συνεννοήσεις μεταξύ των δύο πλευρών επί των ανωτέρω, προκειμένου να οριστικοποιηθεί ο κατάλογος των προτάσεων και να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα.

Πηγή: Moneyreview.gr