Σοβαρές εκκρεμότητες, όπως υπουργικές αποφάσεις και μετεγκατάσταση ιδιωτών,  υπάρχουν, σύμφωνα με το αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Σχέδιο Αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, για να ξεκινήσει η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό, ενώ δύσκολο μοιάζει να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα στον διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας.

Εκτός από τις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) που έγιναν τρεις, στη συνέχεια έγιναν έξι, ενώ ο τελικός αριθμός τους παραμένει άγνωστος, για να ολοκληρωθεί η συμφωνία παραχώρησης του Ελληνικού εκκρεμεί ακόμα η μετεγκατάσταση ορισμένων ιδιωτών από το ακίνητο! Από το αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Σχέδιο Αξιοποίησης (ADP) του ΤΑΙΠΕΔ προκύπτει πως για την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τη Lamda Develοpment, ώστε η τελευταία να πληρώσει και την πρώτη δόση του τιμήματος των 900 εκατ. ευρώ, εκκρεμεί και η διανομή δικαιωμάτων κυριότητας μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΤΑΙΠΕΔ επί της έκτασης καθώς και η μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην Ελληνικό ΑΕ.

Από το ADP αποκαλύπτεται το βουνό εκκρεμοτήτων προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, αν και το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει ως ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών την 21η Φεβρουαρίου 2020. Στην αγορά θεωρούν, πάντως, πως είτε θα δοθεί νέα παράταση, είτε θα κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός καθώς οι εκκρεμότητες είναι δύσκολο να έχουν καλυφθεί μέχρι τότε, ενώ και η κυβέρνηση έχει αλλάξει στρατηγική για την πολιτική των διοδίων. Είναι χαρακτηριστικό πως στις εκκρεμότητες για την Εγνατία Οδό, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει και «την εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής, η οποία έχει εγκριθεί από την DG MOVE με ανατίμηση των τιμών διοδίων από €0,03/km σε €0,05/km» ενώ η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει πως το κόστος θα μείνει στο 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο καθώς ο οδικός άξονας δεν προσφέρει τις απαραίτητες υπηρεσίες (από βενζινάδικα μέχρι ΣΕΑ), ώστε να δικαιολογεί την αύξηση στο 0,06 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Πάντως, οι όμιλοι που έχουν περάσει στο τελικό στάδιο έλαβαν πρόσφατα το τρίτο σχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης. Είναι, όμως, άγνωστο ποιες παραδοχές για το κόστος των διοδίων θα περιλαμβάνονται στο τελικό σχέδιο, με βάση το οποίο θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές. Στις εκκρεμότητες περιλαμβάνονται, εκτός από τις ΚΥΑ για την έναρξη λειτουργίας των διοδίων σε Ωραιόκαστρο, Ασπροβάλτα και Στρυμωνικό (ήδη εκδόθηκε η ΚΥΑ για τους δύο πρώτους σταθμούς), σειρά ζητημάτων. Για παράδειγμα εκκρεμούν «αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του Αυτοκινητόδρομου, οι οποίες έχουν λήξει ή αναμένεται να λήξουν». Η Διοικητική Αρχή Σηράγγων πρέπει «να επιβεβαιώσει τις κατασκευαστικές εργασίες που απαιτούνται για την αδειοδότηση των σηράγγων, χωρίς περιορισμούς επικίνδυνων φορτίων. Επίσης, πρέπει να προχωρήσει αμελλητί στην αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων (απεριόριστη ή εκτός επικίνδυνων φορτίων κατά περίπτωση)».

Εκκρεμεί, επίσης, ο καθορισμός όλων των απαιτούμενων ενεργειών ή/και κατασκευαστικών εργασιών, και προσδιορισμός του κόστους αυτών, που χρειάζονται για την αποκατάσταση των γεφυρών όπως και η οριστική επίλυση του ζητήματος των εκκρεμών συμβάσεων υλοποίησης ΣΕΑ Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη, που παραμένουν ανενεργές από το 2011. Στις εκκρεμότητες περιλαμβάνονται και οι απαραίτητες ενέργειες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στη Σύμβαση Παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων καθώς και η «απελευθέρωση των εσόδων της Εγνατίας Οδού από το υφιστάμενο υπέρ της Τράπεζας Πειραιώς Ενέχυρο, πριν από την κατακύρωση του Διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε ο Αυτοκινητόδρομος να μεταβιβαστεί ελεύθερος στον Παραχωρησιούχο».

Νέοι διαγωνισμοί

Μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ υπόσχεται πως θα προχωρήσει σε νέους διαγωνισμούς, είτε για την πρόσληψη συμβούλων είτε για την αναζήτηση επενδυτών. Μέχρι το τέλος του έτους εκτιμάται πως θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το ακίνητο της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου, αν και εκκρεμεί το προεδρικό διάταγμα για το ειδικό χωροταξικό σχέδιο (ΕΣΧΑΔΑ).

Για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια στο ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν πως εκκρεμεί η τροποποίηση του νόμου που ψήφισε στις αρχές του χρόνου η προηγούμενη κυβέρνηση, ώστε «να καλύπτει τις εναλλακτικές προτάσεις αξιοποίησης παραχώρησης, δηλαδή μέσω: (α) υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων (β) ολικής παραχώρησης δραστηριοτήτων, για κάθε Οργανισμό Λιμένα». Ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε μόνο υποπαραχωρήσεις. Εκκρεμεί, επίσης, η «προτεραιοποίηση λιμένων και έναρξη διαγωνιστικών διαδικασιών από το ΤΑΙΠΕΔ, με βάση τις εναλλακτικές προτάσεις αξιοποίησής τους». Το Ταμείο ανέθεσε τον Σεπτέμβριο 2019 στους Συμβούλους του έργου, την εκπόνηση μελέτης διερεύνησης μεταξύ τριών εναλλακτικών προτάσεων αξιοποίησης.

Για την πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, όπου κατατέθηκαν δέκα προτάσεις πριν από λίγες ημέρες, εκκρεμεί η «υπογραφή Συμφωνίας μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των υφιστάμενων μετόχων, σχετικά με σειρά ζητημάτων που τροποποιούν τη ΣΑΑ (σ.σ. συμφωνία μετόχων) καθώς και για τυχόν δικαιώματα που θα συνοδεύουν το προς πώληση 30% των μετοχών».

Πηγή: euro2day.gr