Το 65,2% του πληθυσμού παγκοσμίως θα έχει κάνει μέχρι το τέλος του 2021 τουλάχιστον μία αγορά μέσω διαδικτύου. Στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό το 2020 ήταν 72%, καθώς σε πολλές χώρες και για μεγάλο χρονικό διάστημα το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν η μοναδική επιλογή προμήθειας πολλών κατηγοριών προϊόντων.

Το ποσοστό αυτό μπορεί να φαίνεται ότι υποχωρεί φέτος, αλλά σε καμία περίπτωση δεν αναμένεται να βρεθεί στα προηγούμενα επίπεδα. Το 2013 βρισκόταν στο 56%, το 2018 στο 65%, το 2019 στο 68%. 

Στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία της πανευρωπαϊκής έρευνας του RetailX τα οποία παρουσιάζει σήμερα το MR, το 79% των πολιτών χρησιμοποίησε το διαδίκτυο την περασμένη χρονιά και το 55% προχώρησε σε ηλεκτρονικές αγορές, έναντι 76% και 51% που ήταν τα αντίστοιχα ποσοστά το 2019. Ποια ήταν τα ποσοστά το 2013; Το 61% χρησιμοποιούσε το διαδίκτυο και μόλις το 40% έκανε ηλεκτρονικές αγορές. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεγάλη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου ξεκίνησε το 2015 με την επιβολή των capital controls, καθώς τότε αυξήθηκε σε 47% το ποσοστού του πληθυσμού που πραγματοποιούσε ηλεκτρονικές αγορές. 

Πόσα χρήματα δαπάνησαν οι Έλληνες για αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα το 2020; Το 63% όσων ψώνισαν μέσω διαδικτύου το 2020 δαπάνησε από 15 έως 120 ευρώ μηνιαίως, ενώ το 20% δαπάνησε έως 300 ευρώ. Μηνιαίες αγορές πάνω από 300 ευρώ έκανε το 7%.

Αυτοί που κυρίως δαπάνησαν χρήματα για αγορές ήταν οι ηλικίες από 45-65 ετών. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που έχουν γίνει από φορείς στην Ελλάδα, μεταξύ αυτών και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία προέβη σε κλαδική έρευνα του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο τζίρος του κλάδου το 2020 υπολογίζεται στην Ελλάδα σε περίπου 10,7 δισ. ευρώ (ή 5,39% του ΑΕΠ) έναντι 7,5 δισ. ευρώ το 2019 (3,91% του ΑΕΠ) και 3,8 δισ. το 2015 (2,14% του ΑΕΠ).   

Το 98% των ηλεκτρονικών καταστημάτων προσφέρουν τη δυνατότητα πληρωμής με κάρτα, το 80% τη δυνατότητα αντικαταβολής, στο 63% έχεις την επιλογή να πληρώσεις μέσω «ηλεκτρονικού πορτοφολιού», στο 59% μέσω μεταφοράς χρημάτων σε τραπεζικό λογαριασμό. 

Το 35% των ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι εγχώρια, το 8% βρίσκονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ ένα 5% βρίσκεται σε τρίτες χώρες. Ωστόσο, από τα 100 πιο δημοφιλή στους Έλληνες καταναλωτές ηλεκτρονικά καταστήματα το 23% βρίσκονται στις ΗΠΑ, το 16% στην Ελλάδα, το 12% στην Κίνα και το 10% στην Ισπανία. 

Οι περισσότερες επισκέψεις που (36,2%) έγιναν σε ηλεκτρονικά καταστήματα που πωλούν διάφορα είδη, το 28,8% σε καταστήματα καταναλωτικών ηλεκτρονικών ειδών, το 10,6% σε καταστήματα μόδας (ένδυση, υπόδηση, αξεσουάρ), το 7,3% σε καταστήματα πώλησης οικιακού εξοπλισμού, το 3,2% αφορούσε βιβλία, το 2,9% την αγορά λογισμικού, το 2,2% την αγορά αθλητικών ειδών, το 1,6% ήταν επισκέψεις σε ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, το 1,4% επισκέψεις σε καταστήματα DIY, το 1,2% σε φαρμακεία. Σημειώνεται ότι τα παραπάνω ποσοστά επισκεψιμότητας αφορούν στους 100 μεγαλύτερους λιανεμπόρους και όχι στο σύνολο των ηλεκτρονικών καταστημάτων. 

Η έρευνα του RetailX έγινε σε 19 χώρες: Αυστρία, Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία, Ολλανδία και Ηνωμένο Βασίλειο. 

Οι πιο «φανατικοί» αγοραστές είναι οι Βρετανοί, καθώς το 52,7% δήλωσε ότι πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές πάνω από μία φορά την εβδομάδα με ένα 10,1% να δηλώνει ότι κάνει αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα ακόμη και πάνω από μία φορά την ημέρα. 

Πηγή: moneyreview.gr