Νέα δεδομένα στην αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας αναμένεται να διαμορφώσει η προηγμένη τεχνολογία σε όλα τα νέα μοντέλα και σε όλες τις κατηγορίες και τα είδη των οχημάτων.

Του Νίκου Γρυλλάκη

Μεγάλο ποσοστό των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα οφείλεται στις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην ειδοποίηση και ανταπόκριση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης και διάσωσης. Στη χώρα μας η καθυστέρηση αυτή ευθύνεται για το 30% των θανάτων σε τροχαία ατυχήματα.

Όλα τα καινούργια αυτοκίνητα θα έχουν ενσωματωμένους «σένσορες» που θα ευαισθητοποιούνται σε περίπτωση ατυχήματος και θα ενεργοποιούν μια ειδική συσκευή που θα λειτουργεί με κάρτα κινητού η οποία χωρίς την παρέμβαση οποιουδήποτε θα καλεί το 112. Η κλήση αυτή θα δίνει τη δυνατότητα στο Κέντρο Εκτακτης Ανάγκης να εντοπίζει τη θέση του οχήματος, το μοντέλο, αλλα και την κατάσταση των επιβαινόντων και να ειδοποιεί αμέσως το ΕΚΑΒ, την Τροχαία και την Πυροσβεστική, αν χρειάζεται. Πιθανότατα αυτά τα προηγμένα συστήματα θα μπορούν να τοποθετηθούν και στα ήδη κυκλοφορούντα οχήματα, εξέλιξη που ανοίγει το δρόμο και για νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες στις εταιρείες της κινητής τηλεφωνίας και των τηλεπικοινωνιών. 

Ηδη το υπουργείο Μεταφορών συνεργάζεται με την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας προκειμένου η τελευταία να οργανώσει το κέντρο έκτακτης βοήθειας το νέο 112.

Για την μείωση του αριθμού των θανατηφόρων ατυχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσμοθετήσει την υποχρεωτική χρήση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Κλήσης Έκτακτης Ανάγκης eCall, το οποίο στοχεύει στην ελαχιστοποίηση του χρόνου απόκρισης των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης και διάσωσης. Το Σύστημα eCall εξασφαλίζει την ειδοποίηση των αρχών με αυτόματο τρόπο για ένα τροχαίο ατύχημα, οπουδήποτε στην Ευρώπη, με τα ίδια τεχνικά πρότυπα και την ίδια ποιότητα υπηρεσίας μέσα από τη χρήση του δικτύου κινητής τηλεφωνίας και τον ενιαίο Ευρωπαϊκό αριθμό κλήσης έκτακτης ανάγκης «112».

Η εφαρμογή της υπηρεσίας eCall θα είναι υποχρεωτική για όλες τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με την σχετική Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, όλα τα Εθνικά Κέντρα Εξυπηρέτησης Κλήσεων eCall (PSAP) θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις απαιτούμενες αναβαθμίσεις και να έχει αξιολογηθεί η συμμόρφωσή τους στις προδιαγραφές της ΕΕ έως την 1η Οκτωβρίου 2017. Ενώ μετά τις 31 Μαρτίου 2018, όλοι οι νέοι τύποι επιβατικών και τα ελαφρών επιβατικών οχημάτων, που θα πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με σύστημα eCall βάσει του αριθμού 112.

Το σύστημα μπορεί να ενεργοποιηθεί και χειροκίνητα από τον οδηγό ή από κάποιον επιβάτη του οχήματος, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Μετά την ενεργοποίηση, το σύστημα εγκαθιστά δίαυλο φωνητική επικοινωνία με το εξυπηρέτησης έκτακτης ανάγκης - PSAP.

• Η πρώτη κλήση eCall στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε πιλοτικά το 2012 στο πλαίσιο του εθνικού πιλοτικού έργουeΚΛΗΣΗ {ΕΣΠΑ 2007-2013 και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας και Επιχειρηματικότητας (ΕΠΑΝ ΙΙ)}, το οποίο στόχευε στην υλοποίηση και επίδειξη μιας εθνικής πιλοτικής εφαρμογής του eCall. το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ), προΐσταντο των εργασιών του έργου eΚΛΗΣΗ και υλοποίησε τη μονάδα eCall εντός του ερευνητικού οχήματος της ομάδας Ι-SENSE. Συγκεκριμένα, το ερευνητικό όχημα εξοπλίστηκε κατάλληλα για να επιτρέπει κλήσεις έκτακτης ανάγκης eCall.

Η μονάδα αποτελείται από ένα προγραμματιζόμενο GSM modem, για την εκτέλεση των κλήσεων και την μετάδοση των δεδομένων, ένα δέκτη GPS για τη συλλογή πληροφοριών θέσης του οχήματος, ένα επιταχυνσιόμετρο για την αυτόματη ενεργοποίηση της κλήσης eCall, ένα μικροεπεξεργαστή, ένα tablet PC που αποτελεί τη διεπαφή χρήστη, καθώς και μικρόφωνο και ακουστικά για την πραγματοποίηση φωνητικής επικοινωνίας με το χειριστή του Κέντρου εξυπηρέτησης. Στις εργασίες του έργου συμμετείχαν και οι εταιρείες COSMOTE και SPACE HELLAS (υλοποίηση PSAP).

•Στη συνέχεια η χώρα συμμετείχε στο έργο HeERO. Στόχος του έργου ήταν η προετοιμασία της υποδομής των τοπικών Ε112 eCall για την παροχή μιας βιώσιμης υπηρεσίας eCall για τους ευρωπαίους πολίτες και η ανταλλαγή εμπειριών με άλλα κράτη μέλη της ΕΕ και των συνδεδεμένων κρατών. Στο έργο συμμετείχαν εννέα ευρωπαϊκές χώρες, τους και η Ελλάδα. Στην Ελληνική προσπάθεια το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ήταν ο επικεφαλής Έλληνας εταίρος και ο Συντονιστής της Ελληνική Πιλοτικής Εφαρμογής στην οποία συμμετέχουν, ενώ το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) συμμετείχε μεταξύ άλλων ως Τεχνικός Σύμβουλος του Υπουργείου για θέματα eCall και η εταιρεία G4S Telematix S.A. ως πάροχος της τεχνικής λύσης για το Κέντρο Εξυπηρέτησης Κλήσεων eCall.

• Οι Τελευταίες δράσεις της χώρας μας για την εναρμονισμένη παροχή του διαλειτουργικού συστήματος eCall στην Ελλάδα έλαβαν χώρα στο πλαίσιο του Ερευνητικού έργου I_HeERO το οποίο στόχευε στην κατάλληλη προετοιμασίας των Εθνικών Κέντρων λήψης κλήσεων eCall (Public Safety Answering Point - PSAP) αλλά και την επιτυχή διασύνδεσή τους για να υπάρχει δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας από οποιοδήποτε πολίτη της ΕΕ σε οποιαδήποτε χώρα μέλος και αν βρίσκεται με το αυτοκίνητο του.

Στην ελληνική προσπάθεια συμμετείχε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών ως Τεχνικός Συντονιστής και οι εταιρείες G4S Τelematix, COSMOTE, «e-Trikala» και PTL.