Ανακούφιση στους Έλληνες καταναλωτές προσφέρει η πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, το οποίο την Παρασκευή το βράδυ διαπραγματευόταν λίγο πάνω από τα 83 δολάρια το βαρέλι, σχεδόν 20 δολάρια χαμηλότερα από ό,τι πριν από τέσσερις μήνες.

Η υποχώρηση των διεθνών τιμών την προηγούμενη εβδομάδα αποτυπώθηκε σε μικρή πτώση στην αντλία ενώ η αγορά αναμένει ότι τις επόμενες ημέρες η πτωτική τάση στην εγχώρια αγορά θα συνεχιστεί καθώς απορροφά με καθυστέρηση 3-4 ημερών τις αυξομειώσεις που καταγράφει το Brent.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,018 ευρώ το λίτρο σε σχέση με τα 2,075 την προηγούμενη εβδομάδα, του diesel κίνησης στα 1,962 ευρώ το λίτρο ενώ την προηγούμενη εβδομάδα ήταν στα 2,018 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,216 ευρώ το λίτρο, ελαφρώς χαμηλότερα από τα 1,266 ευρώ την προηγούμενη εβδομάδα.

Το diesel κίνησης έσπασε το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ και κινείται πλέον σε τιμές που θυμίζουν εκείνες που ίσχυαν το καλοκαίρι, όταν εφαρμοζόταν η επιδότηση των 15 λεπτών στην αντλία ενώ το ίδιο ισχύει και για την απλή αμόλυβδη σε μεγάλα αστικά κέντρα όπως είναι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη όπου η μέση τιμή προσεγγίζει τα 1,966 με 1,967 ευρώ το λίτρο.

Τι επιφυλάσσει ο Δεκέμβριος
Η αγορά προσβλέπει βραχυπρόθεσμα σε ήπιες αυξομειώσεις στις τιμές αλλά δεν αποκλείουν ότι το η τιμή θα μπορούσε να σημειώσει νέα σημαντική άνοδο αφού τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στη Ρωσία τον επόμενο μήνα.

Η Goldman Sachs μείωσε την πρόβλεψή της για την τιμή του πετρελαίου κατά 10 δολάρια στα 100 δολάρια το βαρέλι, επικαλούμενη τα lockdown στην Κίνα που θα μείωναν τη ζήτηση. Οι αναλυτές της επενδυτικής τράπεζας επεσήμαναν μεταξύ άλλων τις αυξημένες εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου πριν τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης το Δεκέμβριο ως ένα λόγο για την αναθεώρηση των προβλέψεων, σύμφωνα με το ForexLive. Ωστόσο, πριν από λίγες ημέρες, η ίδια τράπεζα είχε εκτιμήσει ότι το Brent θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 125 δολάρια το επόμενο έτος.

Και πάλι, οι κύριοι λόγοι για τη συγκεκριμένη εκτίμηση ήταν η κινεζική πολιτική κατά του COVID-19 και η ρωσική προμήθεια πετρελαίου, με τη διαφορά ότι, σε αυτή την περίπτωση, οι αναλυτές επικαλέστηκαν το ενδεχόμενο να χαλαρώσει η Κίνα την πολιτική της κατά της εξάπλωσης του κορονοϊού αλλά και την προοπτική μιας απότομης πτώσης των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου μετά το εμπάργκο της ΕΕ .

Ορισμένοι αναλυτές, όπως ο Ole Hansen της Danish Saxo Bank, υπογραμμίζουν επίσης την πτώση της παραγωγής του ΟΠΕΚ+, η οποία θα μειώσει την παγκόσμια διαθέσιμη προσφορά αργού πετρελαίου τους επόμενους μήνες, ενώ η ζήτηση για μη ρωσικό πετρέλαιο αναμένεται να αυξηθεί εν μέσω του εμπάργκο.

Σύμφωνα με το Διεθνές Ενεργειακό Φόρουμ, ένα ενεργειακό think-tank με έδρα τη Σαουδική Αραβία, η ρωσική προσφορά πετρελαίου θα μπορούσε να μειωθεί από ένα έως τρία εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως λόγω του εμπάργκο, το οποίο αναμφίβολα θα έχει αντίκτυπο στις τιμές. Από την άλλη, η κινέζικη πολιτική κατά του COVID και μια ενδεχόμενη αύξηση της παραγωγής του ΟΠΕΚ+, κάτι το οποίο συζητείται στους κόλπους του οργανισμού παρά την προηγούμενη απόφαση για μείωση της παραγωγής, θα μπορούσαν να μετριάσουν αυτόν τον αντίκτυπο, περιορίζοντας ένα πιθανό ράλι.