Συνεχίστηκε και το 2023 η κατακόρυφη πτώση στην εγχώρια ζήτηση αερίου, με την πτώση να κινείται στο -28,9% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022 και στο -27,3% σε σχέση με τον μέσο όρο της πενταετίας, όπως επισημαίνει σε ανάλυσή της η δεξαμενή σκέψης The Green Tank.

Στην ανάλυσή του το The Green Tank επεξεργάζεται τα σχετικά στοιχεία του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς), επισημαίνοντας ότι η μείωση της ζήτησης είχε σημαντική επίδραση στις εισαγωγές ρωσικού καυσίμου, οι οποίες μειώθηκαν κατά -85% αθροιστικά για το πρώτο δίμηνο του 2023 συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2022. Όσον αφορά τον Φεβρουάριο, η κατανάλωση υποχώρησε κατά -21,2% και οι εισαγωγές από τη Μόσχα κατά -74%.

Με τη «βουτιά» της κατανάλωσης το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, συμπληρώνονται πλέον 11 μήνες συνεχούς «βουτιάς» της ζήτησης καυσίμου, σε σχέση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους, και η οποία ξεκίνησε από τον περασμένο Απρίλιο. Το πρώτο δίμηνο του 2023, η μεγάλη μείωση της χρήσης αερίου για ηλεκτροπαραγωγή περιόρισε και το μερίδιο της τελευταίας στις τελικές χρήσεις στο 54% (από 73,5% κατά τη διάρκεια του 2022).

Αντίθετα, τα δίκτυα διανομής αύξησαν το μερίδιο τους σχεδόν στο 40,4% το πρώτο δίμηνο του 2023 (21,5% για ολόκληρο το 2022), ενώ το μερίδιο της βιομηχανίας παρέμεινε σε πολύ χαμηλά επίπεδα με 5,6% (5% το 2022).

Υπέρβαση του ευρωπαϊκού στόχου

Οι επιδόσεις των δύο πρώτων μηνών του έτους σημαίνουν πως στο προηγούμενο 7μηνο η Ελλάδα μείωσε την κατανάλωση αερίου κατά -20,9% σε σχέση με τον μέσο όρο πενταετίας και κατά -30% σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Το δεύτερο ποσοστό έχει ιδιαίτερη σημασία, τον ευρωπαϊκό στόχο που έχουν αναλάβει όλα τα κράτη-μέλη, για περιορισμό κατά -15% της χρήσης αερίου στο 8μηνο Αύγουστος 2022 – Μάρτιος 2023.

Επομένως, με δεδομένο ότι στο πρώτο 7μηνο της περιόδου αναφοράς η χώρα μας έχει περιορίσει τη ζήτηση κατά -20,9% θεωρείται προεξοφλημένο ότι όχι μόνο θα πετύχει τον ευρωπαϊκό στόχο, αλλά και θα τον ξεπεράσει. Πιο συγκεκριμένα, η αθροιστική κατανάλωση του επταμήνου Αυγούστου-Φεβρουαρίου ήταν 7,6 TWh (Τεραβατώρες), χαμηλότερη από τον μέσο όρο των ίδιων επταμήνων της προηγούμενης πενταετίας.

Τα αθροιστικά δεδομένα έως τον Φεβρουάριο του 2023 δείχνουν ότι την κύρια συνεισφορά στη μείωση του επταμήνου είχε η ηλεκτροπαραγωγή (-3.5 TWh), ξεπερνώντας τη βιομηχανία (-3 TWh) και τα δίκτυα διανομής (-1.1 TWh).

Αχρείαστη η ελληνική εξαίρεση

Ως προς τον ευρωπαϊκό στόχο του -15%, αξίζει να σημειωθεί ότι το γενικό σημείο αναφοράς για τα κράτη-μέλη είναι ο μέσος όρος των προηγούμενων 5 ετών για το 7μηνο Αύγουστος-Μάρτιος. Ωστόσο, η Ελλάδα ζήτησε και πήρε εξαίρεση στον σχετικό ευρωπαϊκό Κανονισμό, σύμφωνα με την οποία μπορεί να υπολογίζει την επίδοσή της σε σχέση με το προηγούμενο έτος και όχι με τον μέσο όρο της πενταετίας. Επομένως, η προς σύγκριση επίδοση της χώρας μας είναι η «βουτιά» -30% μέχρι τον Φεβρουάριο.

Πάντως, όπως σημειώνει το The Green Tank, για πέμπτο συνεχόμενο μήνα από την έναρξη της περιόδου μείωσης τον Αύγουστο, η Ελλάδα βρίσκεται σε τροχιά επίτευξης του στόχου του -15%, σημειώνοντας αθροιστικά ποσοστιαία μείωση κατά 20,9% σε σχέση με τον μέσο όρο των αντίστοιχων επταμήνων της προηγούμενης πενταετίας. Κατά συνέπεια, αποδεικνύεται ότι η επίκληση της εξαίρεσης δεν είναι αναγκαία, προκειμένου η χώρα να εκπληρώσει την ευρωπαϊκή της υποχρέωση.

Επιπλέον, όλες οι τελικές χρήσεις παρουσιάζουν σημαντικές ποσοστιαίες μειώσεις συγκριτικά με την ίδια επτάμηνη περίοδο του προηγούμενου έτους. Πρωτοστατεί η βιομηχανία (-50%) και ακολουθούν η ηλεκτροπαραγωγή (-29,4%) και τα δίκτυα διανομής (-26,1%). Oι ποσοστιαίες μειώσεις στις τελικές χρήσεις είναι παρόμοιες και ως προς τον μέσο όρο πενταετίας, με τη βιομηχανία, την ηλεκτροπαραγωγή και τα δίκτυα διανομής να εμφανίζουν μειώσεις κατά -68,7%, -14.5% και -14%, αντίστοιχα.